Friday, July 24, 2015

Rumah lelong di Prima Damansara 2015

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya.. Dah setahun x jenguk blog.. Harini tiba2 terjumpa password. Maaflah.. dah lama menyepi dari blog. Sekarang lebih mudah update status pendek2 kat fb.. hehehe

OKla untuk posting kali ni aku nak cerita sikit pasal pembelian rumah lelong pada bulan January tahun ni, 2015.. Unit ni dilelong di CIMB mega auction Hotel Istana. Sebenarnya unit yang aku target dah call off.. Alang2 dah bawa bank draft aku cuba la bid rumah shop apartment ni jugak.. memang betul2 gamble sebab tak buat site visit.. tak tahu berapa bil tertunggak.. tak tahu ada penghuni ke tak.. apa2 pun tak tahu.. Yang aku tahu lokasi d'Aman home ni bersebelahan Sphere Damansara yang masih dalam construction.. Google sikit2 pasal d'Aman home tapi tak banyak info.Ada la orang nak jual dengan harga RM180k...Sewa pula sekitar RM650-rm800

Reserve price unit ni ialah RM80k.. Aku target nak bid sampai rm120k jer.. congak2 kalau RM120k monthly dalam RM600.. Lepas Sphere Damansara tu siap mesti naik lagi harganya.. Sepatutnya bank draft ialah RM8k tapi bank draft aku RM9k sebab unit yang aku target sebenarnya berharga RM90k.. Auctioneer terima..

Bidder unit ni pada hari tu ialah 3 orang.. Ketukan terakhir aku yang menang dengan harga RM116k.. ok la.. still below asking price kawasan tu.. settle sign contract, petang tu jugak aku pegi visit rumah.. Ianya ialah shop apartment berkeluasan 786sf.. Tingkat 2.. 1 level ada 3 pintu.. Sebelah pintu aku tu adalah unit rumah yang diconvert jadi office.. Kat ground floor ialah showroom toyota.. Yang paling best rumah ni kosong... takde penghuni.. Niat nak pecah masuk pada hari tu x kesampaian sebab solek yg digunakan sangat tebal dan pintu kayu pun dikunci dengan tombol yang susah nak bukak.. tombol mahal.. Maka aku minta bantuan sepupu ku yang kebetulan tinggal di damansara damai... Keesokan harinya solex, grill dan pintu kayu berjaya di buka...

Rumah dah dikosongkan.. takde sampah langsung.. tapi dinding nampak dah usang.. owner lama juga ada tinggalkan aircond.. Api dan air masih ada.. bil api air tertunggak pun sikit jer tak sampai RM100...

Setelah kira2 dibuat, apa yang perlu dibaiki hanyalah paip air,mentol2 lampu yang tak menyala dan kipas yang tinggal cangkuk jer..Lepas tu nak kena cat bagi nampak segar sikit..

Memandangkan kerja2 repair dan pembersihan ni hanya boleh dilakukan pada hari minggu sebab komitment kerja, masa 1 minggu terbuang.. pada hujung minggu berikutnya aku pergi ke sana dengan cat, lampu, kipas, penyapu dan sebagainya.. niatnya nak bersihkan dulu dan upah orang repair dan cat...

Sedang aku asyik mengangkut barang2 tu naik, ada seorang pemuda tegur aku untuk tolong angkat barang. Borak punya borak dia cakap dia adalah owner bengkel di blok sebelah.. Dia mmg dah lama cari rumah sewa kat situ sbb mudah keluarganya ulang alik.. Muda lagi orangnya.. anak dua.. wife kerja di Sphere Damansara tu jer.. lintas jalan jer dari rumah ni...

Setelah berbincang, pemuda ni bersetuju untuk menyewa dan menawarkan diri utk repair dan cat sendiri rumah tersebut memandangkan dia ada beberapa orang pekerja dari bengkelnya sendiri..

Setelah seminggu, unit tersebut siap dan mereka sekeluarga pindah masuk.. Betapa mudahnya urusan rumah ni.. Installment bank pun belum mula bayar lagi.. Sewa dah masuk.. Syukur dipermudahkan...

Setakat hari ni, loan dah disburse dan installment dah start.. penyewa pula bayar tepat2 7hb setiap bulan.. bersamaan closing account bengkelnya.. Aku doakan biz dia akan bertambah maju dan terus menyewa sehingga ku jual kelak...

Sedikit pengiraan:-
Harga Reserve: RM80K
Harga menang: RM116K
Bank value : RM150k
Bermakna aku dah beli dengan harga RM34k dibawah nilai pasaran.

Downpayment: RM11,600
Kos repair dan cat : RM2k
Kos lawyer POS: RM3,400
Kos lawyer loan: RM2,700

Total kos: RM19,700

Installment: RM580
Maintenance fee: RM30
Rental: RM650
Cash flow : RM40 jer..

oklah asalkan ada orang tolong bayarkan installment.. Sebenarnya aku boleh sewakan sehingga RM800 tetapi nak kena furnish dan promote lagi.. Tak apalah.. kita permudahkan urusan orang lain dan urusan kira juga dipermudahkan.. Dan Alhamdulillah penyewa ni sangat bertanggungjawab.. bayar sewa tak pernah awal x pernah lewat.. dah la dia yang repair dan cat sendiri rumah tu sehingga jadi cantik sangat..

Target utk hold rumah ni selama 2 tahun.. ngam2 Sphere Damansara tu siap aku akan jual...

Sila layan gambar2 sebelum dan selepas..

SEBELUM....

SEMASA KERJA2 REPAIR DAN CAT....


SELEPAS....

7 comments:

  1. kalau beli unit disini harga 140K berbaloi ke En??

    ReplyDelete
  2. haziq.. rm140k tu market value.. kalau dapat lagi murah laaaaaagi cun...

    ReplyDelete
  3. Rumah sye tul2 depan shop apartment nie...sphere tu tengah nampak mcm sangat rancak contraction nye...mlm2 pun ada yg kerja..sye agak next year 2016 nie dah siap dah...tahniah..

    ReplyDelete
  4. Saiful...sy ada rumah nak jual dkat prima damansara,bwh ada kedai.rumah sy tingkat 1,depan tangga pintu kedua..harga x lbh dr rm140k ke bwh..klu ada call sy.(0142287844)

    ReplyDelete
  5. Saiful...sy ada rumah nak jual dkat prima damansara,bwh ada kedai.rumah sy tingkat 1,depan tangga pintu kedua..harga x lbh dr rm140k ke bwh..klu ada call sy.(0142287844)

    ReplyDelete
  6. Salam, saya berminat juga utk jv rumah lelong ni. Ada intention lagi tak utk buka jv tahun 2016?

    ReplyDelete
  7. Salam, saya berminat juga utk jv rumah lelong ni. Ada intention lagi tak utk buka jv tahun 2016?

    ReplyDelete