Kali ni aku nak share experience mencari defect rumah baru...biasanya utk rumah yg beli daripada developer, kita akan dapat tempoh 18 bulan utk kita complaint apa2 defect. Tapi jangan la tunggu sampai 18 bulan baru nak complaint...lama2 diorang pun boleh argue samada defect tu disebabkan oleh kita sendiri atau developer....jadi untuk mengelakkan situasi2 yg menyusahkan, eloklah kita cari defect tu awal2...
Hari Sabtu lepas selesai urusan kemasukan penyewa baru kat sri rakyat, aku bawa parent dan anak buah ke Casa Indah 2. Sebelum bertolak aku pastikan barang2 ni dibawa;
1) Kapur tulis warna (alaa...kapur tulis yg cikgu guna kat papan itam tu..beli kat stationary lapan posen jer..kalau ada anak atau adik yg masih sekolah minta la diorang ambik sebatang..hehehe...)
2) Sticker yg warna floresent...pilih warna yg senang nampak
3) Camera
4) Defect form
5) Charger handphone atau ubat nyamuk eletrik (nak buat apa ni????...)
6) Pen & notebook
Cara nak tanda defect ialah dengan membulat kat kawasan defect dengan kapur, tulis nombor defect pada sticker, tampal stiker kat kawasan defect, tuliskan jenis defect kat defect form dan last skali ambik gambar supaya kita rekodkan keadaan sebelum repair...
Mulakan inspection dari ruang luar pintu masuk utama..kat situ biasanya tempat letak almari kasut...walaupun ruang tu di luar pintu, tapi consider sebagai ruang rumah kita juga...periksa setiap corner dan bucu2...
Lepas tu teruskan pemeriksaan ke bahagian living room,balcony, master room, bilik air master room, 2nd room, 3rd room, bilik2 air lain, dry kitchen dan wet kitchen. Perkara yg perlu diteliti ialah dinding, pastikan simen dinding yg comot dan tak rata atau terserpih dan cat yg comot...corner atau bucu2.....keliling power point sepatutnya kemas...skirting....lantai...lantai tile pula seeloknya check satu-satu...ruang antara tile..kalau ada lubang-lubang pastikan tanda tempat tu...ketuk2 tile dengan tangan macam ketuk pintu tu...kalau bawah tile ada ruang kosong bunyi dia lain macam...tak padat...boleh complaint...
pastu check tingkap dan sliding door...biasanya ada rubber kat keliling cermin tingkap...tandakan kalau tak rata atau terkoyak...cuba buka dan tutup tingkap dan sliding door beberapa kali...pastikan tiada ruang apabila sudah tertutup...periksa cermin kalau2 ada yg terserpih atau pecah...
Dalam bilik air...periksa tekanan air bagi semua pili termasuk shower..periksa sekeliling sinki dan mangkuk tandas...periksa juga siling, lantai dan dinding...cuba pam tandas...pastikan tekanan air yg masuk semula ke tangki pam..
Jangan lupa pintu2 dan frame pintu...cuba buka dan tutup beberapa kali...pastikan tiada ruang bila pintu ditutup...kunci berfungsi...periksa frame pintu...terutama frame pintu di bahagian lubang lock...kadang2 frame crack disebabkan gerudi skru...
1) Kapur tulis warna (alaa...kapur tulis yg cikgu guna kat papan itam tu..beli kat stationary lapan posen jer..kalau ada anak atau adik yg masih sekolah minta la diorang ambik sebatang..hehehe...)
2) Sticker yg warna floresent...pilih warna yg senang nampak
3) Camera
4) Defect form
5) Charger handphone atau ubat nyamuk eletrik (nak buat apa ni????...)
6) Pen & notebook
Cara nak tanda defect ialah dengan membulat kat kawasan defect dengan kapur, tulis nombor defect pada sticker, tampal stiker kat kawasan defect, tuliskan jenis defect kat defect form dan last skali ambik gambar supaya kita rekodkan keadaan sebelum repair...
Mulakan inspection dari ruang luar pintu masuk utama..kat situ biasanya tempat letak almari kasut...walaupun ruang tu di luar pintu, tapi consider sebagai ruang rumah kita juga...periksa setiap corner dan bucu2...
Lepas tu teruskan pemeriksaan ke bahagian living room,balcony, master room, bilik air master room, 2nd room, 3rd room, bilik2 air lain, dry kitchen dan wet kitchen. Perkara yg perlu diteliti ialah dinding, pastikan simen dinding yg comot dan tak rata atau terserpih dan cat yg comot...corner atau bucu2.....keliling power point sepatutnya kemas...skirting....lantai...lantai tile pula seeloknya check satu-satu...ruang antara tile..kalau ada lubang-lubang pastikan tanda tempat tu...ketuk2 tile dengan tangan macam ketuk pintu tu...kalau bawah tile ada ruang kosong bunyi dia lain macam...tak padat...boleh complaint...
pastu check tingkap dan sliding door...biasanya ada rubber kat keliling cermin tingkap...tandakan kalau tak rata atau terkoyak...cuba buka dan tutup tingkap dan sliding door beberapa kali...pastikan tiada ruang apabila sudah tertutup...periksa cermin kalau2 ada yg terserpih atau pecah...
Dalam bilik air...periksa tekanan air bagi semua pili termasuk shower..periksa sekeliling sinki dan mangkuk tandas...periksa juga siling, lantai dan dinding...cuba pam tandas...pastikan tekanan air yg masuk semula ke tangki pam..
Untuk periksa power point pula, boleh cuba dengan charge handphone...kalau takut phone rosak, bawa la alat elektrik yang senang dibawa contohnya ubat nyamuk eletrik yg ada lampu tu....kalau rosak disebabkan power point tu pun takde la mahal sgt...
Jangan lupa pintu2 dan frame pintu...cuba buka dan tutup beberapa kali...pastikan tiada ruang bila pintu ditutup...kunci berfungsi...periksa frame pintu...terutama frame pintu di bahagian lubang lock...kadang2 frame crack disebabkan gerudi skru...
Bila semua dah periksa, boleh la hantar defect form kepada developer dan tanya berapa lama diorang ambil masa untuk repair supaya senang kita follow up....
Sebelum balik aku sempat singgah level 5 Casa indah...club house....dengan swimming pool yg luas dan taman bunga yg menghijau.... nyaman betul..
kalau simen lebih2 tuh pon bleh complaint ker?
ReplyDeleteswimming tool membuatkan aku teruja. hahha
ReplyDeleteda mcm cite CSI nih
ReplyDeletecomel tul anak buah die..hehe
ReplyDeletesimen yg lebih2 pun boleh complaint..dilayan juga...itu kira finishing tak bagus...masa joint inspection dengan developer dulu pun diorang ada take note benda2 ni...complaint jer selagi boleh...
ReplyDeletetu la pasal..mcm CSI...ada orang nak inspect rumah pun tak tau nak check apa...over excited masuk rumah baru..bila dah lama2 baru perasan itu tak kena..ini tak kena...masa tu dah terlambat...satu lagi nak kena check juga piping tak tersumbat...takungkan air dalam sinki...periksa laju tak air surut...kalau lembab semacam jer...bleh le complaint...dalam bilik2 air pun sama...
ReplyDeleteanak buah tu tukang tampal sticker...
check defect dr developer ni syok.. kita kena check supaya langsung takde defect, everything must be perfect. even plaster putih antara tiles tu ada gap.. hehehe.. setakat ni mmg developer layan komplen2 mcmni..
ReplyDeleteini ilmu baru utk saya, insyaAllah nnt berguna utk saya.
ReplyDeletetq byk2 ya :D
salagi bleh complaint...complaint jer...
ReplyDelete