Monday, November 2, 2009

Aktiviti hari Sabtu

Pagi sabtu aku pergi auction HB kt Grand Continental... tak ramai orang...ada 59 buah rumah utk dilelong...18 biji called off...tujuan aku gi auction tu just nak tengok sambutan sebiji condo yg aku target nak beli nanti...huhh tak sangka ramai betul bidder...11 orang..ada chinese...melayu dan india....maknanya rumah yg aku target ni memang hot...starting price RM279K...last bid RM355K...menang kat sorang chinese.aku dah check market value dengan banker...katanya RM360K...ler...dah dekat sgt dengan MV...tapi kalau tengok dalam iproperty atau thinkproperty, real estate price dalam RM380 hingga RM400K....patut la tokey cina tu berani ambik...Aku x tunggu lama..habis unit tu jer aku terus balik rumah sebab ada janji dengan prospect tenant baru nak masuk rumah Sri Rakyat Bukit Jalil...

On the way balik aku call prospect tenant tu...lelaki..katanya nak tinggal 2 beradik dengan adik dia yg baru start kerja..dia keje kat u-mobile..okla...keje kat tempat yg bagus...sewa harap2 takde masalah...Tenant yg lepas sebenarnya seorang pakcik yg dah tua...rupanya anak dia carikan rumah untuk dia...tapi tak tinggal sama2...kesian pakcik tu....lepas tu anak dia dapat cari rumah yg lagi murah...so dia nak pindahkan pakcik ke rumah murah tu...ada pulak dia sewakan rumah utk ayah dia tinggal sorang2....kenapa tak jaga ayah sendiri...iskk..malas nak fikir...mungkin diorang ada masalah tersendiri....

Pukul 12 tengahhari budak tu sampai..muda lagi..umur 26tahun....lepas tengok seluruh rumah..test air..test lampu..test kipas...dia terus bersetuju nak sewa...dah siap bawa deposit sebulan, deposit api air dan sewa bulan November..semuanya RM1000....dia minta utk masuk hari tu juga..takde masalah...rumah pun bersih....Aku memang dah bawa buku resit...so terus collect duit dan bagi kunci...aku minta dia fotostat ic utk buat tenancy agreement selama setahun...settle urusan rumah ni...tenant lama keluar hari khamis...hari sabtu dah dapat tenant baru...bagusss....tak rugi sewa...by the way rumah ni belum start bayar installment kat bank lagi...collect duit free je la ni...hehehe...

Sebenarnya parent aku aku kat KL weekend ni..Mama seronok betul tengok urusan kemasukan tenant ke rumah sewa Sri Rakyat...Petang nak bawa diorang pergi casa indah pulak...buat inspection seperti yg dah dirancang...

2 comments:

  1. rumah sri rakyat tu sewa rate berapa sebulan?
    beli dulu auction ke subsale?
    rm?

    ReplyDelete
  2. sri rakyat rate sewa rm400 hingga rm500...dulu beli auction...sila beli yer...bagi up market value...hehehe...

    ReplyDelete