Saturday, September 5, 2009

Pertama kali beli rumah lelong Part 5 - (rumah dah ready)

Rumah lelong pertama aku dah ready utk disewa...iklan sewa pun dah siap....ada gambar berwarna lagi.....sebelum tu aku aku nak post pasal pasang tikar getah...aku beli yg medium quality kat chow kit...ada macam2 tikar getah ada..jenis yg nipis..mudah koyak...jenis yg medium...okay2 laa...jenis yg tebal...tahan lama dan berat gilos...ada plak yg jenis span....lebih tebal dah bila pijak rasa lembut...takat nak kasi sewa takyah la mewah2 sgt...kalau tenant nak..dia bleh beli sendiri...

aku beli segulung yg pattern papan2....ada sebab beli design gitu....1. nak hampar melintang bagi rumah nampak luas...2. pilih design kayu sejuk mata memandang...3.pilih yg design papan2 senang nak potong ikut garisan papan tu....mengikut kata tokey kedai tu segulung ada 27.5 meter...entah btol entah tidak sebab x ukur pun...dia kata kalau sebiji rumah memang ngam segulung...tokey tu siap antar ke keta sebab memang berat gilos...time nak bawak naik rumah, nasib baik adik lelaki aku ada tolong angkat...cuti merdeka dia turun KL....

tiba time nak pasang....adus lecehnyer...aku ni first time pasang tikar getah...oleh sebab gulungan permukaan tikar getah tu kt bahagian luar, agak susah nak hampar....kalau gulungan permukaan tu kt belah dalam....senang sket...letak je atas lantai..pastu bleh gelek macam bukak carpet rumah tu.....ini tak....tak pun aku yg x reti kot...hahaha...mesti ada cara ni...

jenuh jugak lah pasang 1 rumah sorang2...ada la kawan datang borak2..tolong tengok....boleh la...kalau tak, mesti boring jugak...yg tak bestnyer bila dah siap pasang aku perasan tikar getah tu tak rata atas lantai...ada je part yg kedut2...gelembung2....jenuh tarik tapi kedut jugak...
cari tips pasang tikar getah tak jumpa la pulak....kakak aku cakap memang macam tu kot....nanti bila orang dah start pijak2 elok la jadinya....nanti aku nak cari la tips pasang tikar getah ni...

kejap lagi nak gi tampal iklan kat TPM dan pass kat kakak kat astro tolong tampal kt notice board dalam astro...


ni iklan....
kipas antik dah tukar ke kipas standard...tu nampak tikar getah berkedut kedut tu...iskkk....cemana la nak bagi rata...
tabletop dah siap....cantekkkk....
geramnyer kat tikar getah yg kedut ni....
master bedroom pasang kipas siling jugak.....
ruang tamu...

27 comments:

  1. kalau tikar getah biasa2 mmg jadi macamtu. tp lama2 nnt dier akan rata. unless beli yg maslino atau yg ada getah tu.. dia akan jatih cantik je atas lantai.
    tahniah ja.. chaiyok!

    ReplyDelete
  2. oo...gitu ke...ada nama maslino la pulak...yg tokey cina tu cakap span kot...anyway, tenkiu...saya budak baru belajar..hehe

    ReplyDelete
  3. silap..
    unless beli yg maslino atau yg ada span tu.
    maslino ni takde span. tp dier tikar getah branded la.. tebal.. tahan lama tp berat giler. 3kali ganda berat tikar getah biasa.
    untuk rumah saya ni, saya pasang maslino.. pun pasang sorg2 gak malam2.. siap pasang pukul 3 pagi.esoknya kerja.. mmg flat la..
    kira kita geng la ja.. hehehe

    ReplyDelete
  4. ok set geng...calit skali...sampai kol 3 pagi??...dasyat tu..kalau saya sampai 3 pagi alamatnye x gi keje la esok...pasang tikar getah mahal2 utk rumah yg kasi sewa ke?..

    ReplyDelete
  5. tak la.. utk rumah yg sendiri duduk.
    tu yg nak kasi puas hati..
    rumah takde tiles mcm tu la... huhuhu

    ReplyDelete
  6. Ja, nak bg rata.. sila siram air panas.. wakaka.. :p sifu bri n faris power bab2 nih..

    ReplyDelete
  7. Anie,
    umah nak dok sendiri bleh la spend lebih sket...nape tak pasang je tile terus...kontraktor saya charge rm3.4k jer utk rumah saiz 660sf...kira murah sgt la tu...siap ada skirting lagi...

    ReplyDelete
  8. sepul,
    siram air panas??..biar btol...kang cair tikar getah tu...ada orang kasi tips hampar kertas surat khabar dulu sebelum pasang tikar getah...next time bleh try test....

    ReplyDelete
  9. ehhh.. air panas tu guro2 jer lah.. cair lah tikar getah 2 nnti.. :D

    pasai hampar paper tuh aku pnh tgk pakcik aku buat.. kata nyer xnak bg bau bila lembab.. time musim hujan.. air tertumpah atas lantai.. atap bocor.. xtau lah btol ke x teori ni..

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. a, takmo pasang tiles sbb serik masa rumah sewa dulu. tiles tu jenis kilat dan licin. setiap 2 minggu kena mop. sapu pun tak guna kalau tak mop.
    saya ni bz je selalu.. kalau rumah sewa dulu, duduk dgn sorg member, boleh buat giliran mop. kalau duduk sorg2, atas batu jemala saya la kejer mengemop tu.. tu yg malas pasang tiles, pasang tikar getah je. lagi senang maintenance.

    letak kertas kat bawah tu utk elakkan tikar getah tu menguwap. kadang2 simen berpeluh.. so, kalau letak paper, paper tu akan serap air tu. tak ler busuk bau lantai kita. sbb tikar getah ni tak menyerap air.tp saya rasa, tu sesuai kalau lantai simen atas tanah. baru dia menguwap. kalau rumah flat / apt yg lantainya adalah syiling rumah org lain, mmg takde la nak berpeluh.
    heh, bunyi saya mcm pakar tikar getah pulak. hehehe

    ReplyDelete
  12. owhhh yer ke.. mmg pakar lahh rohaniah noor ni..

    ReplyDelete
  13. kalau gitu letak paper bwh tikar getah bukan pengelesaian utk hilangkan kedut2..

    ReplyDelete
  14. tak.. hehe.. jgn bimbang.
    nnt dia rata sdr

    ReplyDelete
  15. prospect tenant nak tengok rumah weekend ni...cadang nak letak fridge .. mana nak cari fridge 2nd hand ni???...

    ReplyDelete
  16. carik kt mudah.my :D

    ReplyDelete
  17. saya berminat la nak nyewa...amenities sama ke dgn armani hukum?

    ReplyDelete
  18. mini59...armani hukum lagi hebat...by the river bank...hahaha...ini tempat nama mont jalil...

    ReplyDelete
  19. Sye pun terbeli tikar getah yg kedut nie ,,harga rm180 segulung ..masa buat tempahan tengok saiz yg tebal...sekali sampai tengok yg nipis gila.. Masa tu thn 2012... Kelmarin pergi beli sikit tikar getah yg jenis agak tebal and kat belakang tikar getah tu ada jalur2 petak...tanya harga segulung ...orang kedai tu kata rm180 segulung ....sah dulu dah kena kelentong ...

    ReplyDelete
  20. Tahniah tuan tanah...sbb dah banyak beli rumah ...sebelum sye beli rumah lelong 2012 sye dah beberapa kali baca dari blog tuan tanah ni...rasa kagum...muda-muda dah beli banyak rumah... :-)

    ReplyDelete
  21. Rohaniah noor juga :-) ..tanpa blogger mcm kalian aku zero about jual beli rumah nie

    ReplyDelete
  22. Moga kita semua sucses dunia dan akhirat ..amin..

    ReplyDelete
  23. Seronok baca blog nie...banyak ilmu yg dapat dipelajari

    ReplyDelete
  24. Sekarang tikar getah da ok ke? Sbb saya oun pasang mengelembung jgak

    ReplyDelete
  25. Saya pun nak tao tikar getah mengelembung lagi tak? Sebab saya baru pasang mengelembung jugak, stressss huhu

    ReplyDelete
  26. Still tanya. Masih menggelembung ke?

    ReplyDelete