Sunday, September 27, 2009

Pertama kali beli rumah lelong Part 6 - (penyewa)

Sebelum raya baru ni aku dah start advertise rumah ni...aku letak kat mudah.com....kat surau TPM dan astro...sambutan sangat2 kurang...ada 2 orang datang tengok tapi tak confirm...dah agak dah.. dekat2 raya mana la ada orang nak cari rumah sewa...dalam advertisement tu aku ada mention "untuk muslim dan warganegara Malaysia shj"...bukan apa...senang nak deal....lagipun rumah kos rendah...kena pilih btol2....dibuatnya bangla nak sewa...confirm rosak..

Hari Jumaat petang aku bertolak dari KB ke KL..gilir-gilir drive dengan kakak dan adik lelaki.. ....ikut jalan Gua Musang...langsung tak jamm..yela...orang beraya lagi...masa nak masuk kuala krai je slow sket...ada fun fair pasal tu jamm...pandai btol orang cina bisness time2 raya...budak2 dapat duit raya gi labur kat fun fair...

Hari sabtu pagi-pagi lagi ada 2 orang call nak tengok rumah...suruh diorang dtg tengahari...lepas tu bertalu-talu orang call nak buat appointment tengok rumah hari Ahad...aku dah cakap awal2...1st pay deposit 1st serve...

Mula2 seorang lelaki ngan 3 orang prempuan datang....yg prempuan nak sewa...aku tengok muda2 lagi...fresh grad rupanya...baru dapat kerja kat TPM...diorang cakap nak tinggal 8 orang...mak aihhh....ramai gilow...kang ada yg mati lemas tido berhimpit himpit...hahaha....aku kurang setuju diorang nak tinggal ramai2 sgt...dah la sewa rm450 jer...tinggal sampai 8 org...mau jadi tongkang pecah nanti.....aku suggest kat diorang cari rumah kat arena green depan stadium bleh gi TPM jalan kaki jer memandangkan diorang takde transport.

Lepas sejam...ada 1 family anak 2 datang tengok rumah....abang ni relax jer...wife dia yg banyak tanya itu dan ini...tapi takpe...tempat untuk diorang tinggal mesti la nak tanya banyak benda....last skali abang tu cakap tak payah tunjuk rumah kat orang lain lagi...dia confirm nak...siap bagi duit booking rm450...aku bgtau deposit 2months + RM200 utility...dia setuju cuma nak kena ambik duit esok....ok jer....

Abang tu mintak aku pasang pintu bilik paling kecik sebb pintu tu memang dah takde masa aku dapat rumah dulu...lepas tu dia nak aku ganti cermin nako yg tercabut 2 biji...no hal lahhh...aku janji dengan dia akan panggil kontraktor pasang ujung minggu nanti....kunci aku x serah lagi sebb aku nak cat pintu bilik yg ada kesan conteng...

Pagi esoknya family tu bagi deposit kat aku dan aku serahkan 1 set kunci rumah kat dia....sebelum tu aku dah mintak abang tu fotostat IC dia sebab aku nak prepare tenancy agreement...dia mintak buat setahun...sabtu depan akan bagi dia sign agreement tu..

Dengan ini...secara rasminya aku jadi tuan rumah utk rumah pertama beli dari lelong....aku cadang nak hold lama sikit rumah ni sebab ada ura-ura nak buat stesen lrt sebelah perumahan ni..mesti harga naik cepat nanti...

Kepada tenant pertamaku....aku ucapkan terima kasih...

2 comments: