Friday, October 2, 2009

Legal Fees Quotation utk D'Rimba Kota Damansara

Ni cerita one of my chinese fren nama Mr P yang minat jugak dengan hartanah..kami satu office....dia dah spent banyak duit untuk seminar Azizi Ali, Dr Peter Yee, Milan Doshi, Renesial Leong dan ramai lg..pantang ada seminar property kat mana2 mesti dia pergi...dia memang rajin ronda2 survey properties...masa cuti raya baru ni dia ronda area subang...katanya kat sana akan dibina subang skypark kat tapak terminal 1 tu...kat situ selain sebagai tempat maintenance flight, ia juga akan jadi tempat jet peribadi orang2 kaya..pastu ada luxury SkyLounge untuk passenger jet2 tu....fuyooo....pasti hartanah area subang dan ara damansara akan shoot up..

Berbalik cerita Mr P tadi, lepas beberapa bulan survey dia decide nak beli rumah kat D'Rimba Kota Damansara...Lepas nego dengan agent dapat la harga RM235K..markup price on SPA RM245K...tak banyak beza pun..tapi at least bleh cover legal fees nanti...

Menurut Mr P, dia dah ada lawyer untuk uruskan rumah dia...aku minta quotation yg lawyer dia kasi...senarai quotation tu..

1) Sales and Purchase Agreement
2) Entry of Private Caveat
3) Withdrawal of Private Caveat
4) 5% gov tax
Disbursement
1) Stamp duty on SPA (4copies)
2) Registration fee on ENtry of private caveat
3) Registration fee on withdrawal of Private caveat
4) Affirmation fee
5) Adjudication fee
6)Stamp duty of MOF(after 50% rebate)
7) Registration fee on Transfer
8) Land search
9) Bankruptcy search
10)Travelling expences
11)Telephone, Fax,Postage, etc
12) Misc

Total RM5890...

Aku compare balik dengan quotation rumah pantai hillpark aku yang harga RM220K....rumah dia RM245K...so harga property tak jauh beza...aku punya SPA legal fees RM4530..beza dengan quotation lawyer dia sebanyak RM1360....banyak jugak tu...kalau tengok item no 2 & 3 kat senarai quotation Mr P, ada mention pasal caveat...aku tanya Mr P betol ke rumah tu ada caveat...dia kata dia tak pasti cuma yg pasti property tu under Master title lagi...

Aku bagi nombor telefon lawyer aku, Pn Hazlin kat Mr P.... Mintak Pn Hazlin bagi quotation...lepas dapat quotation tu, sah2 lebih rendah dari quotation dari lawyer Mr P...menurut Mr P, Pn Hazlin ada bgtau dia kalau rumah under Master title tak boleh ada private caveat...aku ngan Mr P pun pelik gak naper lawyer dia masukan item tu dalam quotation....huhuhu!!!...

So kalau korang nak guna servis dari mana2 lawyer, compare dulu 2 atau 3 quotation....kalau ada perbezaan boleh la minta lawyer tu jelaskan kenapa...lepas ni Mr P akan proceed dengan Pn Hazlin...

Mr P ni muda lagi...tapi aku tak pasti umo dia berapa...maybe dalam 24 @ 25...bagus betul orang cina...muda2 dah berjinak dengan property....ada juga yg masih study dah invest dalam prop....Adik aku yg tengah training cadet pilot dengan MAS kat langkawi tu pun aku dan parent dah brain wash dia supaya minat kat property.....dia dah plan nak beli banyak2 hartanah macam Pak Ngah Adi...Pak Ngah Adi adalah idola adik aku dan kawan baik ayah aku yg boleh dikategorikan sebagai Jutawan Hartanah di Kota Bharu...banyak bangunan2 dan tanah2 kat kota bharu tu dia punya...nanti aku akan post cerita pasal Pak Ngah Adi ni utk dijadikan idola pelabur hartanah....

To Mr P, congrat on your 1st property purchased...

16 comments:

  1. huhu.. menarik nak tau gak pasal Pak Ngah Adi tue... dgr2 org Kelate nampak jek low profile.. duit berkepuk2...

    ReplyDelete
  2. Ja,
    Bole bagi no fon agent utk pantai hillpark, berminat nak cari umah kat situ.Thanks

    ReplyDelete
  3. Miss Ja, boleh e-mail no contact lawyer yang biasa buat auction punya properties tak? I dah email rohaniah tapi takde respons lagi la. Kalau dapat dekat area Kajang, Bangi lagi baik coz i'm staying at Bangi. My email is niezameusoff@yahoo.com Tq.
    Regards.
    -Nizam-

    ReplyDelete
  4. ojah..nanti saya kumpul info dulu baru post citer pasal Pak Ngah Adi...dia memang low profile..tp ada mahligai tersergam indah tepi sungai...kadang2 belah petang bleh nampak dia atas sampan bersihkan kiambang kat sungai rumah dia...dalam rumah dia penuh dengan barang2 crystal dan perhiasan yg dibeli dari europe..kereta toksah cakap...bmw..merc...evo...hilux..mazda x8...macam2 lagi lah berderet kat porch...yg best part ialah..Pak Ngah Adi ni dulu seorang tukang kebun je...

    ReplyDelete
  5. Nizam,
    Saya cadangkan untuk lawyer rumah auction...better dapatkan lawyer yg biasa uruskan rumah tu...caranya pergi ke management office apartment @ condo ..pastu tanya kerani kat situ lawyer mana yg biasa uruskan rumah2 kat situ...lawyer2 tu biasanya yg dah kenal orang2 management...pejabat tanah dan bleh kaw tim supaya urusan lebih cepat..saya ada email kat awak jgk...sila check email...

    ReplyDelete
  6. Mie...cuba call Allan @ 0122662254...dia agent kat area pantai hillpark...

    ReplyDelete
  7. Sorry kalau soalan ni sensitif@ tanya kat tempat yang salah. Tapi saya rasa perlu tahu pandangan orang lain. Untuk loan bank, you pilih yang mana, konvensional, BBA atau Diminishing Musyarakah? Maksud saya, kalau kita plan nak jual rumah bila harga naik. Bukan nak beli dan duduk sampai mati. Saya ada survey CIMB Islamic tadi, ikut cakap officer tu, tak leh convert ke loan goverment, dan kalau nak jual, kena bayar harga dalam perjanjian awal. Contohnya: kita beli rumah 100k, bank beli balik harga 300k, jual kat kita balik. Kena bayar untuk 30 thn. Katalah 10 tahun kemudian nak jual, kita kena bayar harga 300k jugak. Pening sekarang ni dok memikir. Ada sebarang komen?
    -Nizam-

    ReplyDelete
  8. saya cuba dapatkan En Asrul dari affin bank jawab soklan ni yer..

    ReplyDelete
  9. hehe.. lawyr hazlin mmg lawyer rasmi saya..
    bg saya, kalau kita nak serius dgn hartanah, perlu ada rapport dgn lawyer.
    rapport kat sini termasuklah kesetiaan.. kalau dia bg servis dan rate bagus, kita stay je la dgn dia. insya allah pada urusan akan datang, dia akan jaga kita lebih baik lagi.

    nizam punya emel saya dah balas. maaf la saya nyelam lama.. pack sangat lately dgn hal rumah dan study. hujung2 sem...

    ReplyDelete
  10. saya back up 2-3 lawyer supaya bleh dapat the best quotation & service....so far lawyer hazlin the best..

    ReplyDelete
  11. Ja & Rohaniah, tqvm. Saya dah cuba contact Pn. Hazlin tadi tapi tak angkat maybe Sabtu kot cuti. Tadi lelong RHB dapat sebijik. Sebijik lagi tak leh nak ikut, RP205k jadi sampai 265k, sekali naik 5k, bidder 13-14 orang. Mana tahan hehe. Dah tak nak lagi bid rumah teres area Bangi ni...cari rumah flet lagi bagus.
    -Nizam-

    ReplyDelete
  12. askum, nak tanya member u yg beli drima tu utk duduk ataupun sewa. klu sewa berapa rate dia.

    ReplyDelete
  13. dia tinggal situ...tak pastu plak rate sewa berapa...bleh check kat www.thinkproperty.com.my atau www.iproperty.com.my

    ReplyDelete
  14. boleh sy tau contact no pn hazlin?sy dlm proses nk beli rumah subsale tp agent suruh pakai lawyer dia je....sy x pemgalaman lg beli rumah...harap dpt membantu...tq

    email: insan.rabbani@gmail.com

    ReplyDelete
  15. assalam . sy pun nak contact pn hazlin . utk rumah sub sale . boleh email sy ? terima kasih krn membantu .

    emakl : arifauzi.nik@gmail.com

    ReplyDelete
  16. assalam . sy pun nak contact pn hazlin . utk rumah sub sale . boleh email sy ? terima kasih krn membantu .

    emakl : arifauzi.nik@gmail.com

    ReplyDelete