Friday, October 16, 2009

Mama beli tanah dlm masa seminggu selesai

Ada satu cerita mama beli tanah dalam masa seminggu selesai tukar nama...
Bersebelahan kebun buah-buhan dan rumah pakcik ada satu tanah kosong...tak luas pun...sekangkang kera jer...tuan tanah nak jual tapi dia nak jual kpd keluarga pakcik aku jer...
ini lagi satu sifat orang kampung...nak jual pun bersyarat kat orang yg dia suka...kalau orang lain katanya dia tak akan jual....kalau takde duit pun dia tak kisah...janji tanah dia jatuh ke tangan orang2 yg dia pilih jer....

Esoknya pakcik aku datang rumah bagitau hal ni kat mama...harga tanah RM22K....pakcik aku ni abang yg sulung...dia nasihatkan mama supaya beli aje tanah tu......mama setuju sgt2 lah......sebelah ngan rumah abang dia jer....jadi luas sket tanah keluarga...lagipun tanah tu 1 nama .....senang deal....diorang ni ada jer handphone...tapi kalau urusan2 macam ni lebih senang face to face....baru rasa puas hati...lagipun pakcik suka bwk buah tangan...pastu dia suka mama masak utk dia bila dia datang...

selepas 5 hari pakcik aku datang rumah lagi...katanya tuan tanah dah sedia nak buat urusan jual beli lusa....sempat la mama prepare cheque...2 hari selepas tu..mama, papa, pakcik dan tuan tanah berjumpa di pejabat tanah....akad jual dan beli....selepas sign semua document2....tukar nama atas geran....mama hulurkan cheque RM22K kat tuan tanah....lepas tu diorang datang rumah minum2....makan2...selesai....

Ni ler tapak tanah tu...pakcik aku dah siap tanam pokok pisang...



Ni tanah sebelah....sawah menghijau...nyamannnn.....

Hari raya korban kat sini ..berkumpul rumah pakcik ....bumbung yg nampak tu rumah dia...
Ni sebahagian keluarga aku masa raya haji....meriah...
gambar kawan petik buah dokong....xpayah panjat2...hulur tgn jer....

4 comments:

  1. Tanah tue kat kg mana Ja? Nampak menarik gak ngan dusun n sawah. Btw, kg saya kat Bachok...tanah tembakau.

    ReplyDelete
  2. memang menarik...sejuk mata memandang...nyaman...kampung ni kat Pasir Tumboh kelate

    ReplyDelete
  3. wahh pasir tumboh.. tempat molek tuh..

    ReplyDelete