Tuesday, October 20, 2009

RHB islamic sucksss....tak boleh harap...

Sakit hatiiii.....sakit hati sesangat dengan RHB islamic....hari ni lawyer call..katanya belum dapat lagi dokumen dari rhb...dah follow up banyak kali sejak 2 bulan lepas...lawyer dah takde jalan lain selain minta aku as client call rhb sendiri...

bila aku contact budak sales yg aku deal dulu tanya status loan aku...macam biasa akan cakap..."insyaAllah i akan check secepat mungkin..."...aku dengan bengangnya balas balik kalau dia tak reti nak follow up, aku bleh follow up sendiri..aku minta nombor telefon officer rhb yg incharge legal dokumen...bila aku call officer tu dia cakap kes aku pending valuation report...

aku mintak pulak nombor telefon valuer...orang yg handle value rumah aku cuti...aku tanya kalau minah tu cuti kes aku terbengkalai macam tu aje ke??...kalau orang tu mati cemana plak???...adussss....dah 2 bulan takkan xleh g buat valuation lagiii....sama lembab dengan rhb..patutnya rhb follow up dengan valuer dia.....dia janji akan buat esok...esok aku kena call lagi...

semalam plak aku terima surat insuran MRTA dari MAA takaful...dalam surat tu mentioned insurance aku rm1600++....dalam letter offer RHB plak RM1300++... terpaksalah aku call MAA takaful plak...diorang cakap rbh salah quote...iskkkk....bangang punya rhb islamic...

aku call lagi budak sales tadi...macam biasa ayat dia..."insyaAllah saya akan check dengan credit controller secepat mungkin..."...dia ingat aku percaya cakap dia kot....aku sound dia balik...aku kata kalau rhb salah quote...rhb lah bayar amount yg tak cukup tu kat MAA takaful...takkan aku plak nak bayar...bukan aku yg salah....

tak lama lepas tu budak sales tu call lagi...ni hal lain plak...dia kata esok valuer akan gi buat valuation so kena bayar rm450....lerrrr.....dulu cakap bank absorb semua kos kecuali legal fees...ni dah lain plak...cinabeng btol...memang x bleh pakai la budak ni.....aku memang serik dah dengan rhb islamic.....ahhh...bukan rhb islamic jer...semua rhb lah....x boleh harapppp....menyusahkan customer....due date utk setel urusan auction property ni 120hari....12hb Nov ni genaplah 120 hari.....aku dapat rasa yg aku akan kena interest dari pihak bank lelong.....

ni baru kes rumah low cost...nasib baik rumah lain aku x loan dari rhb....

So...nasihat aku jangan la deal dengan rhb....jangan cari penyakit...

By the way....budak sales yg aku deal tu dari branch Kelana Jaya...tak boleh harap...

26 comments:

  1. 12 nov da xlama tuh
    mmg kena risau nih

    ReplyDelete
  2. Salam kawan bukan salah RHB pun, salah sales person tu. Saya juga pernah alami perkara yg sama tp saya bertukar kpd sales person lain & saya masuk loan 2-3 bank/sales person berbeza, then choose the best bank and the best sales person (ini tips utk refinance)

    Utk lelong, bila dah jumpa banker yg fast & furios just deal ngan dia je lah....dont give up

    ReplyDelete
  3. mari kiat pakat ramai2 ban RHB ISlamic..
    saya mmg dah ban dah pun..

    ReplyDelete
  4. saya pun tak pasti setakat mana tanggungjawab seorang sales person...kena follow up sampai duit disburse...atau setakat sign LO saja...sapa yg perlu follow up valuation..naper person in charge legal dokumen biarkan saja kes pending valution....naper quote MRTA x sama ngan insurance company....tu dah nampak kepincangan rhb...

    senang cerita jauhkan saja diri dari rhb...

    ReplyDelete
  5. Baru tadi officer RHB Islamic call inform yang loan saya dah approved. Tapi saya suruh dia hold dulu sebab saya tengah tunggu Bank Islam punya application dulu. RHB memang rate rendah 3.45, Bank Islam 4.05. Tapi kalau nak re-finance <5 tahun, Bank Islam charge 2% but RHB 4%. Legal fees, Bank Islam tanggung semua. RHB, kita kena tanggung both side. Saya plan, nak buat loan mula dengan Bank Islam and then refinance dengan RHB (dalam masa 2-3 tahun lagi). Nampak gaya kena cari Bank lainlah nanti untuk refinance.
    -Nizam-

    ReplyDelete
  6. u've done a thorough homework nizam..
    well done
    =)

    ReplyDelete
  7. Tumpang tanya... Saya berminat untuk beli rumah low cost lelong... Saya difahamkan umah lelong ni ade syarat2 yg perlu dipenuhi seperti pendapatan husband&wife perlu bawah RM2500... Please correct me if i'm wrong and any additional Term & Condition feel free to explain...

    ReplyDelete
  8. aku kene jugak dgn RHB..
    dulu ambik islamic loan, interest tinggi...
    kalau nak jual balik within 5 years, kene byr 6% (mahal gile beb)
    kene pulak selesman mcm cipan...

    RHB sales person ramai yg sucks
    aku dah terkene jugak...
    hati2 dgn bank salesperson...

    ReplyDelete
  9. Firdaus...utk rumah lelong low cost dbkl mesti penuhi syarat2 ni....
    1. Bumiputera (kalau rumah tu adalah bumi unit)
    2. Mesti warganegara Malaysia
    3. Mesti kahwin atau pernah kahwin
    4. Pendapatan isi rumah tak lebih dari RM2500...tapi mengikut lawyer saya kes lelong takpe kalau income lebih dari rm2500 pun...
    5. Kerja atau bermastautin di KL.
    6. Tidak pernah memiliki rumah 35km dr pusat bandar KL.
    7. Boleh bayar cash atau layak buat pinjaman dari bank atau institusi kewangan lain.
    8. Mesti daftar Sistem Pendaftaran Terbuka(SPT) di DBKL.

    Ini yg rumah low cost KL...yg area lain saya tak pasti sebab takde pengalaman..

    ReplyDelete
  10. firdaus..refer kt POS unit lelong tu..mintak full set coz sometime ada auctioner bg front page je..

    al_husni

    ReplyDelete
  11. amik OCBC ban RHB...
    u ni kerja OCBC ke? dept apa ye?\

    din.

    ReplyDelete
  12. better apply loan dari beberapa bank then pilih package yg terbaik....kecuali RHB...
    saya ocbc bahagian IT...level 9...
    din orang ocbc gak ker?

    ReplyDelete
  13. Cik Jaa, tolong bagi hint la sapa sales person tu. Sebab saya sekarang ni tengah berurusan dgn salah sorang sales person tu di Kelana Jaya.

    Kalu boleh, Saya nak avoid la sales person yg Cik Jaa maksudkan tu.

    thanks
    Mohd

    ReplyDelete
  14. erm. ramai ke loan officer kt bank tuh?
    ke ko da terkena nih
    =)

    ReplyDelete
  15. Mohd...saya rasa bukan sales person jer bermasalah kat rhb islamic ...memang cara kerja diorang lembab...dah kaya agaknyer rhb ni...pasal tu tak jaga kepentingan pelanggan...

    ReplyDelete
  16. area den nie..kelana jaya..rhb islamic kat bank islam...kalau rhb biasa kat giant klj...

    ReplyDelete
  17. jaaa.. upah tuah pukol banker tuh..

    ReplyDelete
  18. eh jangan la...sian budak tu...dia kecik jer...budak lagi...baru blaja2 buat sales kot...

    ReplyDelete
  19. Rumah pertama sy beli pun guna RHB, loan approved mmg cepat gile tapi lepas je sign LO layan mcm hampeh. Mmmg kaw2 kene interest dgn developer

    ReplyDelete
  20. kekadang kiter tersalah pilih sales person,
    ader yang bagus kat rhb islamic bank tu...
    kalau x puas hati jgn deal ngan budak sales mentah tu....gi jumpa terus manager dier..tak pun komplen kat customer call centre ...dlm 14 hari mesti settle punya...kalau x caya korang call 92068118...ko citer abis2

    ReplyDelete
  21. Huh! Macamana la RHB boleh ber-associate dgn MAA Takaful...??? Tak malu nye RHB ...bikin busuk nama MAA Takaful..ceh!!

    ReplyDelete
  22. betul...setuju sgt!! sy apply loan dari sales person kat bank rhb islmic kj jugak, manis je dia bgtau boleh approve dlm masa 3 hari je...skrg ni..dah nak masuk dua bulan, semalam bru dia buat review then kne tunggu 2 hari utk result keluar..macam haram je keje menipu..bengang sungguh!! mcm fobia pulak nak teruskan urusan dgn diorg ni..

    ReplyDelete
  23. Gοoԁ day! I know thіs is kind of off topіс
    but І waѕ wondering if you κnew wherе I coulԁ find a cаptсha plugin fог my
    соmmеnt form? Ι'm using the same blog platform as yours and I'm
    having prоblems fіndіng οnе?
    Thanκs a lоt!

    mу wеbsitе :: www.2applyforcash.com
    Feel free to surf my web-site - Online Payday oan

    ReplyDelete
  24. laa..takotnya jadi sale exec kt rhb islamic..bru nk lapor diri isnin ni

    ReplyDelete