Friday, October 9, 2009

Cara kira current value Unit Trust investment

Hari ni aku redeem unit trust public mutual...fund yg invest kat China(PCIF)...aku invest setahun lalu masa market cina agak peak...aku lost 20%....tapi baru ni aku ada redeem satu fund lagi yg invest kat Malaysia....profit 30%....so net net aku dapat profit 10% ...ok la tu.....actually unit trust ni utk long term investment...at least 3 to 5 years....tapi aku nak pakai duit...so terpaksa kuarkan juga....

tapi tak apa....ada lagi fund yg invest kat china aku belum redeem....china fund ni bila dia naik memang berbaloi...zup zup naikkkkkk jer....kalau turun plak....zup zup turun....very agreesive investment....anyway for long term investment should be ok...

kat sini aku nak share cemana korang bleh check current value of Public Mutual unit trust investment tanpa perlu tunggu agent update....firstly korang call customer service number ni..03-62075000...diorang akan tanya soalan utk verification macam IC,nama penuh & alamat....pastu korang tanya customer service tu berapa amount invest, current value dan total unit sekarang....

Jadi korang dh tau current value utk hari tu....utk hari2 seterusnya...atau minggu2 seterusnya...korang ambik total unit pastu bukak website public mutual atau dalam newpapare....tengok price terkini fund yg korang beli...refer kat NAV (net asset value).....price tu darabkan dengan total unit...dapat la current value....

contohnya korang ada 40,000 unit....dalam newpaper atau website company tulis utk fund yg korang beli ialah NAV RM0.25....darabkan 40,000 x RM0.25....dapatla RM10,000....itu la current value unit trust investment...

diversify la korang punya investment...selain dari ASB, masukkan juga dalam unit trust...return lebih baik dari FD...dengan syarat long term...target 3 hingga 5 tahun terus....dalam masa tu monitor la jugak...kalau dah naik..lock saja profit tu...

itulah sharing untuk hari ni....selamat melabur....

16 comments:

  1. jangan lupa agent punya fee masa mula2 labur.....tu pun kena tolak jugak...baru dapat check betul2 untung atau rugi..

    ReplyDelete
  2. oh lupa...initial charges 5.55%...pecahannya 3% utk agent... 2.55% utk fund management...

    ReplyDelete
  3. Just nak share pengalaman sendiri. Saya beli OSK Asean Real Estate Fund, dah dekat 3 tahun. Beli dulu 10k baru2 ni gi check 7k++ saja. Beli dulu sebab kena pancing dengan officer maybank. Plan nak masuk 20k dalam ASB. Dia suruh masuk 10k ASB invest 10k unit trust. Sekarang menyesal tak sudah. Moral of the story, kalau tak reti, baik simpan ASB saja, mudah.
    -Nizam-

    ReplyDelete
  4. PCIF bila la nak naik harga asal 25.00 letih menunggu..haha

    ReplyDelete
  5. dalam ekonomi mcm sekarang ni...takleh mengharap la china fund naik...bawak bersabar...itula risiko invest dalam agresive unit trust...kalau takleh sabar...cut lost saja...saya punya china fund awal tahun 2008 lost 45%...sekarang lost 20%...ada nampak recovering tu...

    ReplyDelete
  6. Ja, skang nih UT public mutual doh buleh check online.. g public bank or PM.. isik borang utk request login ID.. lg senang nak check pitih kite dlm tuh.. utg ker.. rugi ker.. details semua ada..

    ReplyDelete
  7. Ya betul kata sepul_besut tu..aku dah register dah..sgt senang..event mau beli & jual unit pon ble..nak switching pn boleh..cuma kalau nak add new fund kena manual lagi la..kena isi borang mcm biasa la..hehe..

    ReplyDelete
  8. Ja, kawe kenyit2 mata kat demo taim open haus td.. tp demo wat xtau jer.. haha.. sadis2.. xpe laa jaaa.. xse saing..

    ReplyDelete
  9. JoeFadli...saya check guna system CAMS....sendiri jadi agent...sendiri invest...hehehe

    ReplyDelete
  10. sepul_besut...saya x perasan pun orang kenyit mata kat saya tadi...apsal tak tegur??...saya malu nak tegur orang..tegur tauke jer pasal kenal muka dia...pie...faris n tuanbri...lenkali kita sembang...saya pun nak belajar dari sepul..
    p.s:lauk daging tadi sedap....nak makan lebih2 malu...kikiki...

    ReplyDelete
  11. ja, kawe siap tapau lg.. lg lahh xmalu.. wakakakaka.. xpo len kli jumpe lg..

    ReplyDelete
  12. sepul...demo ajar main cf101 laa...ado ore kato demo terer..

    ReplyDelete
  13. Semalam dah gi jual OSK asean real estate. Invest 10k 2++ tahun, jual dapat 7k lebih kurang. Rugi 3 ribu. Kalau masuk ASB paling kurang sekarang dah 12k. Nak buat cam mane nak pakai duit...
    p.s: sepul benda yang baik kena bagi respond cepat hehe...

    ReplyDelete
  14. itula risiko invest dalam unit trust...harga fluctuate....kalau ada declare dividen ok lagi...mcm PIDF...at least bleh tambah unit time harga rendah ni...sapa yg buat dollar cost averaging bagus ler...harga unit trust tengah murah...

    ReplyDelete
  15. betul ja244 kata tue..setuju sangat.. bdw aku pn nak repurchase separuh unit aku..nak wat modal agen public gold.. apa pendapat kalian semua??

    ja244: ttg system CAMS tu..ape kelebihan die compare dgn yg user guna online Pub. Mutual tue?? saja jer nak tau..

    ReplyDelete
  16. JoeFadli....saya takleh nak komen pasal public gold pasal takde experience...pokli orang paling bagus bagi pendapat pasal tu..

    Pasal CAMS plak...itu ialah system utk agent guna utk monitor client2...kalau register sebagai agent saja bleh subscribe CAMS...

    ReplyDelete