Wednesday, October 7, 2009

Rumah sub-sale Part 4 (sign loan agreement)

2 hari lepas En Haizal, panel lawyer yg prepare loan document Affin bank call utk buat appointment utk sign loan document...oleh sebab aku susah nak kuar time ofis hour aku minta En Haizal datang kt ofis aku....dia cakap okey..yelah...kan dalam legal fees tu ada mileage charge...so tak rugi pun dia datang...tak jauh pun ofis dia..megan avenue jer..aku kat menara ocbc...dekat jer...petrol tak sampai singgit...aku ambik pakej FMC...so affin bank la yg bayar kat lawyer nanti..

pagi tadi en haizal call masa dia sampai kat o'brien...cafe kat lobby ocbc tu...aku pun turun la kejap...macam biasa...byk document nak kena sign dan initial...sambil2 tu borak2 dengan en haizal...katanya ada 1 condo kat jalan kuching tapi dia lupa nama apa...masa developer jual dulu harga RM250K...sekarang MV lebih dari RM300K...ada client dia beli dari lelong baru2 ni jer dapat reserve price RM200K...wahhh...memang murah sgt2 laa...lebih murah dari developer price dulu...untung la orang yg beli tu...kalau dia refinance bulat2 jer dapat rm100K...wowwww..

lepas dh siap sign...aku naik ofis sambung kerja..sebelum terlupa, aku sms kat En Asrul(affin bank) dan Pn Hazlin(SPA lawyer) ...bgtau diorang yg aku dah sign loan doc...just to update them...tanda kita appreciate diorang so diorang akan appreciate kita jugak...
pastu dpt reply sms dr Pn Hazlin...katanya condo hillpark ni dah dapat consent dari DBKL dan sekarang consent dari land office dalam sedang diproses...kan dah cakap tadi...kita tunjuk penghargaan kt orang...orang akan balas balik...jadi tak perlu la aku follow-up selalu dengan lawyer...diorang yg akan update progress...

wahh...boleh dikatakan cepat jugak proses dapatkan consent ni...sebab leasehold ni daripada pembacaan aku biasanya sangat lambat...paling2 cepat seluruh proses beli rumah leasehold ialah 6 bulan...aku punya start dari awal July 09....so aku target by January 2010 dah bleh renovate sket2...by Feb 2009 mesti dah ada tenant...tapi kalau rumah lelong lagi best...lepas 2 bulan dah ada tenant...loan pun x perlu byr lagi...tapi yg subsale pantai hillpark ni aku beli dengan 0% downpayment..setiap strategy ada pro n cons...

by the way...en haizal pun ore kelate...cemana aku asyik ter"berurusan" dgn lawyer2 kelate jer nih....berehhhh sokmo...

5 comments:

  1. oak a loh..x pehae eh aku, sub-sale la, go tu la, go ni la...aaaa.complicated la...

    ReplyDelete
  2. mini59...hari sabtu ni jange lupo appointment kito denge datuk najib toww....nok salae dengae kak rosmah cium pipi..

    ReplyDelete
  3. klate?? saya mesti pileyyy..

    ReplyDelete
  4. ore besut kecek klate jugok...suko gi besut makae sata...nyumm...

    ReplyDelete
  5. Μy brother recommended Ι might lіke this web site.
    He was onсе entirelу гight.
    Τhis pοѕt actuаlly made mу ԁaу.
    Υou сan nоt belіеve just hоw a lot tіmе I haԁ ѕpent foг this infο!
    Τhanκ yοu!

    Feel free to vіsit my ωeb blog: www.2applyforcash.com
    my site - Online Payday oan

    ReplyDelete