Sunday, August 30, 2009

Rumah sub-sale pertama PART2 - loan & lawyer

Mari kita sambung lagi cerita "Rumah sub-sale pertama".... Alamak... lawyer tak cari lagi utk rumah hillpark ni...tinggggggg dapat idea....aku kan selalu baca blog rohaniah noor...dia tu bakal lawyer...mesti lawyer2 yg uruskan hartanah dia dah dipilih dikalangan terbaik...hehe..aku pun email la kat dia nak minta service dr lawyer dia jugak kalau ada yg area KL.....esoknya lawyer dia call aku...aku pun explain la lebih kurang...fax document2 yg patut...lawyer email legal fees quotation....baik btol lawyer ni...dia uruskan sendiri...call client sendiri...orang senegeri ngn aku rupanye....ore klate...berehh slaluhhh...jange lupo komisen rohaniah toww...sesapa nak guna lawyer ni bleh contact aku gak...aku pun nak komisen jugak...hihihihi...



ohhh lupa nak bgtau...dulu dah janji ngn agent utk markup value rumah tu ke market value RM220K...so kalau dapat 90% loan...dah jadi RM198K...harga rumah RM195K...lebih rm3k tu bleh la aku byr legal fees nnti...cantekkkkk....


dalam masa yg sama aku apply loan dengan eon bank dan ocbc...ocbc bagi 80% je...eon bank dah approved 90%...yes..Tak lama lepas tu lawyer suruh datang ofis dia kat blakng hospital tawakal utk sign SPA....aku gi naik teksi je....dah lama rasanya tak naik teksi....



dia terangkan kandungan SPA dan undertaking letter sbb rumah ni ada markup price so kena la jaga kepentingan kedua-dua belah pihak pembeli(purchaser) dan penjual(vendor)....pada hari yg sama aku sediakan RM2k utk bayaran legal fees...ini part of je...pastu balance 10% deposit tu aku janji aku byr lepas duit unit trust aku clear...biasa ambik masa 5-10hari...


tibalah hari nak sign LO dari eon bank...officer tu cakap LO dah ready tapi dia kata nnti aku kena bayar RM200 utk inspection dan eon bank cover 1.5% je utk legal fees...lerrr...macam tu la pulak... awal2 cakap FMC...semua bank tanggung...ada ke patut last minit baru bgtau...iskkk...orang sales memang macam ni...aku cakap kt dia aku taknak sign dulu sebab nak apply bank lain...suruh eon bank hold...


pastu aku apply la cimb kt sebelah ofis aku...layanan dari budak sales ni macam hampeh...janji nak call tak call....janji dapt result dalam masa 7 hari...tak dengar berita pun...aku call tak dapat...siot btol...pastu aku g sendiri kat bank tu....dia macam nak mengelak pulak...iskkk..apehal la budak ni...pastu aku g dekat dia tanya kes loan aku tu...ler....cimb lulus 80% jer..bengong btol...naper tak bgtau aku awal2...dah buang masa lagi...


pastu aku teringat rumah lelong yg aku beli dapat loan dari rhb islamic...so aku call la budak rhb ni pulak...fax kan document dan application form...dia kata dalam 4 hari boleh dapat result...sama kes...dari sehari ke sehari...habuk pun tarak...dia asyik janji insyallah esok..insyallah esok...iskkk...lepas 2 minggu mintak aku fax kan epf statement pulak..katanya yg aku kasi dulu tu tahun 2008...iskkk biar betol...tapi malas nak cakap byk aku fax je skali lagi...masa dah byk terbuang ni..dia janji mesti confirmed sure akan dapat 90% loan dengan value RM220K....aku pun percaya laa....


5-6 hari lepas tu dia call cakap LO dah kuar dan boleh sign...aku punya la happy siap janji nak belanja dia lunch esoknya...esoknya dia call cakap ada masalah pulak dengan LO...aku tanya masalah apa dia cakap nak crita bila jumpa..isskkkk....apehal la nak buat2 suprise pulak...aku dah tak sedap hati sebenarnya...kitorang janji nak jumpa kat bangsar mlm tu jugak sbb aku taknak delay lagi...


lepas maghrib aku terus gi bangsar...dia dah tunggu dah..tengah makan nasi kat restoran pelita...dia kata ada masalah tapi dah selesai...bagi aku dah selesai takpelah...xyah crita pun takpe...bila time nak sign LO dia tunjuk kat aku rhb approve RM200K value jer...iskkkkk angin satu badan...aku marah budak tu kaw kaw punya...buang masa aku je datang...kalau takleh bagi apa yang aku apply... tak payah la suruh aku susah2 datang...bengang giler....eon bank bleh bagi value RM220K naper dia tak boleh...dah la tak boleh....bawak jugak LO nak suruh aku sign....bengong btol...dia mintak masa sehari lagi utk dia appeal...



lepas sehari dia call aku cakap loan aku dah approve 90% dgn value yg aku mintak...hari tu hari jumaat dan dah lewat petang....dia cakap hari isnin dia akan hantar LO kat aku...tiba hari isnin...budak rhb tu call aku cakap LO tak print lagi...iskkk...apa la bengap sangat RHB islamic ni....selasa tak print jugak lagi..rabu dia call cakap LO dah print tapi value yg aku nak tak dapat...masyaAllah....rasa nak cekik je budak ni....iskkk...sabar2...salah aku jugak tak apply loan bank2 lain dan percaya bulat2 kat dia masa dia kata loan dah approve seperti yg aku apply... kali ni budak rhb ni mintak masa lagi seminggu...iskkk...tak serik2 lagi tu...aku dah bengang nak je call eon bank nak sign hari tu jugak tapi bila difikir aku kena bayar balance legal fees dan inspection fees tu...terpaksala aku cool down dulu....aku prepare doc utk apply loan dari public bank, stand chart dan affin bank...so tunggu la lagi seminggu utk dpt result....

affin janji nak bagi result lusa..hari jumaat...harap2 la dapat...

penantiannnnn.......

19 comments:

  1. orang rhb islamic mmg banyak yg sengal sket.. lembab giler..
    hahaha...
    (adakah aku akan disaman defamation sebab kenyataan di atas?)

    ReplyDelete
  2. memalukan islamic banking jer...iskkk...

    ReplyDelete
  3. Salam Ja,

    1st tahniah ja.. demo mmg hebat.. respek kawe.. boleh jd idola nih..

    ReplyDelete
  4. wah..sakit jiwa gak kalo kene camtu... sabo yer bang.. hehe
    bukan takat loan umah jerk..
    ambe nok wat insuran kete ngan takaful malaysia pun cam ampess..cakap tak boley la itu tak boley ini tak boley.. padahal die malas nak carik..last fed up.. terpaksa la ambek insuran lain..oo.. manusia..manusiiaa

    peruzz

    ReplyDelete
  5. sepul_besut,
    demo pun idola kawe jugok...demo laaaaagi kelah..

    ReplyDelete
  6. abang peruzz...aku ni pompuan ler...
    pasal takaful tu...iskkk...bila la islamic financing ni nak efficient...aku rasa culture keje org melayu kot yg cenggitu....bukan pasal islamic pun...alrajhi bank tu bagus je....cuma network x byk kat mesia..

    ReplyDelete
  7. bukan sbb islamic loan ke tak.. staff dia tu yg macamtu
    alrajhi mmg ok. international bank kan.
    saya apply alrajhi, puas hati jugak la.. walaupun ada prosedur yg pelik sket. sbb diorg betul2 ikut cara islam. ada akad

    ReplyDelete
  8. uikkk.. ja ni porompuan ke?? aiyoyoyo.. kawe manyak respect laa org pompuan pon boleh beli umah lelong n urus sedirik.. tiba2 jer rsa tercabar nih.. kawe pon xbeli umah lelong lg ja.. kawe pon ada pengalaman ngan alrajhi tok wat loan.. paling lawak.. bisnes kad pon die nak.. sampai 2-3 ari follow up suh fax kan bisnes kad.. hohoho..

    ReplyDelete
  9. Anie, staff yg keje ala kadar setakat makan gaji memang la camtu...takde kesedaran nak upgrade diri...kalau camtu..the whole company pun akan jadi lembab...pastu yg diorang dapat hanyalah bad reputation...kebetulan pulak benda ni byk jadi kat islamic financing yg ramai staff nyer orang kite..isk isk isk....saya pernah keje dengan project manager korea dan pernah sampai ke korea kerja ngn diorang...tersangatlah efficient...patut la negara diorang maju jaya...harap lebih ramai orang2 kite ada semangat memajukan diri...Malaysia boleh!!!...hehehe...patriotik la pulak...

    ReplyDelete
  10. sepul, jgn main2 dengan org prempuan sekarang yer...hehehe...masalahnyer ramai lelaki yg gagah2 perkasa kay luar sana yang pemalas...isk..isk..isk...tapi yg sibuk ngn hartanah ni saya memang respect sesangat...lelaki harapan bangsa....

    ReplyDelete
  11. Ja.. ada kontek num kontraktor y buat tiles 2? nak try jugak lah.. ade nak pasang tiles skit dlm bln 10 nnti..

    ReplyDelete
  12. sepul...emailkan no hp awak kt noreliza_sazni@yahoo.com ...nnti saya suh kerani dia call..pastu deal sendiri la ngn dia..

    ReplyDelete
  13. affin bank dah kuar LO utk rumah ni...value rm220K...loan 90% + 5% MRTA...actual price rumah ialah RM195k....nanti dapat la balik deposit rm19,500 yg kasi dulu...yea yea..beli umah free...0 d/payment....bleh guna duit wat beli furniture...bleh kasi sewa tinggi sket...rm1500 bleh ni kot...

    ReplyDelete
  14. 1500 confirm boleh.
    vista yg buruk tu pun sewa dah ada yg pegi 1400 skang..
    ni kan pula hillpark

    ReplyDelete
  15. haha.. tgk..bukan sy sorang ingat awak laki...
    mmg respek sama awak laa..tak ramai pompuan yg bebetul layan hartanah ni n bwat sendirik... pawer ranger pink la awak nih.. hahaha

    peruzz

    ReplyDelete
  16. kakaka...power ranger pink la pulak...kelakar..mungkin cara saya tulis blog tu kot...ala2 ganas sket...kekeke.....tp masa buat kerja sorang2 kat rumah tu takut jugak even siang hari...nak kunci pintu takut hantu..nak buka pintu takut orang..last2 saya panggil kwn temankan...

    ReplyDelete
  17. ok ja tq.. nnti sy email kan..

    ReplyDelete
  18. pada pandangan hamba orang2 banker nie wat malas bukannye apa, sbb target bulanan dia dah capai kot... kalau lewat2 kan sket kira masuk bulan depan, bulan lain... kira strategi dia org kot...

    Samsul

    ReplyDelete
  19. Samsul..saya rasa kalau gitu la perangai banker2 ni...susah la nak maju...orang cina buat sales sampai komisen puluhan ribu...ada incentive dari bank lagi...ada bonus tahunan lagi...kalau keje takat nk achieve target jer baik jadi kerani...tiap2 bulan confirm dpt gaji...takyah target2...

    ReplyDelete