Sunday, August 30, 2009

Rumah sub-sale pertama PART1 - survey & book

Ada byk cara nak beli rumah...beli dari developer...beli dari lelong..beli sub-sale...kali ni aku nak share pengalaman aku beli rumah sub-sale...target area ialah pantai hillpark...byk condo2 mewah kat situ..aku cari yg sesuai ngn budget aku je lah dan yg paling penting below market value...survey dalam internet...the star..dan signboard...last skali ada satu yg menarik perhatian...dapat contact agent dr mudah.com.my...hari yg sama aku mintak nak g tgk rumah tu...

phase 5...level 5...ada tenant...harga rm185k...MV dalam RM200K...dalam rumah agak kotor...tenant bagi je aku masuk tgk bilik diorang...memang bersepah giler...kat ruang tamu ada sofa dan meja makan..kat dapur..hanya ada meja tempat masak...ada nasi goreng basi dalam kuali...lantai berminyak...tp rumah ni kalau dibersihkan memang cantekkk....facing tenis court.. aku mintak ngn agent tu harga rm180k...dia kata kena check dengan owner dulu sebb rumah ni owner pasang ramai agent...

3-4 hari lepas tu agent call dia cakap rumah tu dah terjual RM188k oleh agent lain...dia pun frust sebb tak dapat komisen...dia nak tunjuk unit lain kat aku..lagi besar...bersih...phase 2...dekat dgn jalan keluar...ada kitchen cabinet..katanya ada 3-4 orang nak datang tgk hari sabtu 13/06/09...alamak hari sabtu aku nak gi langkawi la pulak ngn family lawat adik training kadet pilot mas kat sana....adusss...

terpaksa la aku mintak tolong kwn baik aku gi tgk...nasib baik dia tak kerja dan dia setuju...pada hari yg dijanjikan..kawan aku tu pun pergi lah kat rumah tu...pantai hillpark phase 2...level 3...facing phase 1(lowrise condo).....

dari langkawi aku terus call kwn aku guna 3G ...canggih giler...thanks to technology...agent dah tunggu kt situ...rumah tu ada tenant..tengah masak....rumah nampak bersih dan teratur...ada kipas siling yg cantik...kitchen kitchen cabinet pun cantik...tenant tak bagi tgk bilik sebab ada kawan dia tidur...so xpelah....aku tnya agent boleh mintak kurang rm190k...dia kata kena check dengan owner...

kawan aku bawak phone dia keliling rumah tu utk aku tengok melalui 3G...bagus bagus...kalau dapat rm190k aku akan terus bagi duit booking...tapi agent tu ckp takleh janji...

masa kawan aku tu nak balik...ada sorang lagi buyer datang nak tgk...kakak melayu...macam berminat giler kat rumah ni....iskk...tak boleh jadi ni...terus aku suruh kawan aku tu bg aku cakap dengan agent...book rumah tu...aku janji akan byr rm1500 dulu dalam masa 20minit....agent tu setuju...kakak tadi frust giler...dia cakap agent dah janji nak bagi kat dia...tapi aku dh siap nak bagi booking...patutnya booking 2% tapi sebab dlm saving acc ada rm1500 je dan duit lain sumer dalam asb dan unit trust....agent tu pulak janji nak tunjuk rumah lain kat akak tu..facing kondo rakyat...kakak tu macam bengang je...sori la kak...saya dah confirm nak bayar ni....

dari pantai chenang langkawi aku bergegas ke airport cari mesin ATM....nasib baik la langkawi ni kecik jer...aku bank-in rm1500 dan agent janji nak bagi resit bila aku balik kl nnti...dia kata dia akan uruskan loan dengan direct access...cantekkk...1st time beli rumah melalui 3G je...hahaha...canggih giler...mak aku pun cakap.."huh....sibuk mengalahkan menteri....tapi kalau nak beli hartanah takpe...mama setuju.."....hahaha...dapat restu lagi...

Gambar bawah ni kawan aku snap masa dia tgk unit tu...aku plak tengok melalui 3G guna nokia E71 ...tapi E71 dah jadi arwah sebab masuk air masa aku gi gua tempurung...pakai x sampai setahun...huhuhuh...aku nekad bila dapat profit pertama dari property investment aku akan beli handphone nokia terbaru....ahaaa....


8 comments:

  1. itu maid ka apa...
    cam pakai baju lutsinar je...
    hehehe...

    wow! bestnyer..dapat umah cantik camni...

    tuanbri.com

    ReplyDelete
  2. iskk mataaaa....tajam btol...
    tu bukan maid laa...tu tenant yg menyewa ngan owner lama...

    ReplyDelete
  3. salam...orang baru...
    nampak cam senang je awak beli umah..huhu..cam beli coklat jer..respect la...muda2 dah banyak umah yer...tahniah...saya pun uduk tgk pasal hartanah,,,takperlah lewat skit..better late than never ..huhu

    ReplyDelete
  4. xuan...memang mcm makan coklat bila dh dpt rasa positive cashflow hehehe...tp bukan semudah beli coklat...sebelum tu kena buat homework jugak...check MV, rental rate, installment,survery property... etc..pastu baru bleh kira cashflow and forecast income....

    never late to invest... :)

    ReplyDelete
  5. Ja,,ada email tak.....

    ReplyDelete
  6. Salam Ja,

    Bole bagi no fon agent pantai hill park tu x, tgh cari rumah area situ

    ReplyDelete
  7. Check out these cool plug-ins which extends the features of Carbide.ui 3.4 Theme Edition to enable the creation of themes for various S60 platform editions and devices from Nokia.
    New versions of the Nokia E71 and Nokia E66 plug-ins are available. These updates have refined the content of the plug-ins to improve their performance in Carbide.ui and ensure consistency across all the plug-ins.
    To download these plug-ins go here http://bit.ly/82XAS1

    ReplyDelete