Saturday, August 29, 2009

Pemula bicara pelaburan hartanah

Salam semua...terima kasih sudi jenguk blog ni...kat sini aku nak berkongsi pengalaman dalam pelaburan hartanah....aku mula tahu pasal property investment ni lepas baca satu artikel kat personal money bulan Feb 2007...cerita sorang pemuda melayu yg mulakan perjalanan sebagai property investor dengan membeli rumah lelong harga RM46K kat kota damansara...nama dia ISmail Mohamed Arifin....lps tu dia dapat sewakan kepada satu company kat damansara perdana....lepas setahun value rumah naik jadi RM60K...dia refinance...dapat extra cash dia rolling lagi duit tu utk beli property lain...sekarang ni tak tau berapa byk property dia dah beli....anyway, thanks to En Ismail for transforming the way i look at property investment....


aku beli property pertama dr developer bulan December 2006....tapi property pertama yg aku beli ni bukannye sebb nak jadi property investor tetapi kebetulan ....dengan itu secara tak langsung aku dah start property investment sbelum aku btol2 ready utk jadi property investor...hehe..kelakar la pulak...mcm orang kawin dulu bercinta kemudian...chewahh...pepandai jer...


akhir tahun 2008...aku mulakan research pasal property investment secara detail..sebelum kita mulakan sesuatu kena lah study dulu....aku beli buku robert kiyosaki rich dad poor dad...buku azizi ali...renesial leong..milan doshi...peter yee...beli buku2 mat salleh (kurang best sebab tak apply dengan pasaran dan law kt malaysia)...hari jadi tahun ni kawan baik aku hadiahkan buku robert kiyosaki - CashFLow Quadrant dan Guide to Investing....wowwww....2 sekaligus....surf2 internet...byk forum dan blog2 pasal hartanah....blog yg paling aku minat ialah pie2020 http://www.pie2020.com/blog ...sempoi dan byk info..pengikut pun ramai....ceduk ilmu percuma dari sana..blog rohaniah http://rohaniahnoor.blogspot.com/ pun best...aku selalu email kat dia minta pendapat...blog faris http://faridzaswadi.blogspot.com/ byk cerita pasal rumah lelong.....memang byk pengalaman dan tak lokek ilmu diorang ni...


aku decide nak blogging sendiri pun sebab nak kongsi pengalaman aku sendiri dalam bidang hartanah ni...sebelum melangkah lebih jauh...mestilah ada ilmu dulu..bagi aku ilmu x semestinya kita dapat 100% baru nak praktikkan...tapi mesti tau end-to-end process...baru start praktik...aku masih belajar lagi..dan akan terus belajar...impian aku untuk jana pasive income yg cukup utk cover perbelanjaan dan pasive income yg berlebih-lebih utk aku tambah asset...supaya asset aku boleh beranak pinak lagi ...dan supaya aku boleh kongsi dengan yg memerlukan...InsyaAllah..aku harap pelaburan hartanah akan jadi batu loncatan supaya objektifku tercapai...


Kat bawah ni gambar artikel yg aku crite tu dan beberapa buah buku yg aku baca...



1 comment:

  1. hey bro..well done. And Im glad i was able to change your perspective on real estate. all the best bro. For now the Bank Negara has imposed that anyone who has 3 properties onwards , banks will only give 70% financing. Well yes, that could be a hiccup, but i can tell u, it makes me realise that I just got to be smarter. So keep on going bro, who knows our paths will cross someday. After all birds with the same feather fly together. Wasalam. Ismail. 17/4/2011

    ReplyDelete