Sunday, August 30, 2009

Rumah lelong Abdullah Hukum

Kali ni aku nak cuba beli umah lelong plak....bila dah agak2 ready nak beli dgn ilmu teori yang ada..aku pun mula langkah pertama...tiap2 hari aku akan selak NST kt bahagian classified..paper xyah beli..kat pantry office ada..sbelum balik keje aku ambik page auction tu baca dalam lrt..pastu bulatkan property yg menarik...balik rumah aku akan surf mudah.com.my, iproperty, thinkproperty utk dapat anggaran market value...biasanya dalam website tu agent akan markup price.....



pastu aku akan buat kira2 kalau aku beli...pastu repair/renovate..pastu jual balik...aku akan kira berapa agak2 bleh dapat untung....memang menarik...sure untung...tapi kena beli yg btol2 below MV dan area yg senang nk sewa dan..kena ambik kira kos2 lain jgk mcm deposit...legal fees..outstanding mtnc..letrik..cukai tanah..cukai pintu...kos repair...kos valuer kalau perlu...


sebelum ni aku tak pernah peduli pun bhgn klasified tu..1st time belek bhgn auction tu macam blur...cemana nak baca benda ni..byk nyer gambar rumah...mata tertumpu kt gambar2 rumah yg cantik dan berwarna jer...masa tu RP pun tak faham apekebenda...reserve price rupanya...hahaha..lama kelamaan aku cuba fokus kat area mana aku target...



yg paling aku minat ialah apartment abdullah hukum dan putra ria seberang sungai kat mid valley tu...kawan aku ada tinggal sana...katanya sewa rumah rm900...ada yg sewa sampai rm1200....mak aihhh....sewa mahal giler...apa taknyer...seberang sungai ada mid valley..the garden..IGB..apartment abdullah hukum ni dalam pagar..lebih teratur dan bersih..
ni sebenarnya penempatan pemindahan setinggan abdullah hukum dan kerinchi dulu...baru aku teringat... 6-7 tahun lepas ada sorang makcik kat kerinchi offer aku beli rumah dia kt abdullh hukum ni rm52k...dia beli dari dbkl rm42k...tapi masa tu x minat nak beli..minda tertutup lagi pasal property investment.....iskk...kalau la aku beli time tu....


nak dijadikan cerita ada la iklan rumah lelong kat abdullah hukum dalam bulan May 09..aku call agent tu tanya berapa upah dia...dia cakap rm1000...iskk..mahalnye..tapi aku x tau bank mana yg nak lelong dan auctioneer mana....jadi terpaksa deal dgn agent lah...
dia bg alamat rumah suruh aku g tgk dulu...oleh sebab kawan aku aku tinggal situ aku mintak dia tolong tengok...dia kata dari luar bersih...takde nampak selipar...tak tau ada orang ke tak...esoknya aku g sana nak tgk sendiri...luar rumah nampak bersih...ada langsir lagi...tingkap dan pintu tertutup rapat...tapi ada sepasang kasut dan selipar...hmm...susah la macam ni...aku tak suka nak beli umah lelong yg ada orang ni...byk hal nanti...agent tu call aku dia cakap jangan harap sangat dapat rumah abdullah hukum sebab selalunya akan withdrawn last minit...memang betol pun...pada hari auction unit tu kena withdrawn...


takpe2...nanti cuba lagi...

9 comments:

  1. isk.. rm1000? mahal tuh..
    kalau buat sendiri free jer.. hehehe...
    eh, kalau tak salah saya, mengikut undang2 di malaysia, agent tak de peruntukan pun utk caj kita as an agent beli rumah lelong. komisen dia sepatutnya dtg dr sumber lain.. komisen bank ke..

    ReplyDelete
  2. itu la pasalnyer...tapi zaman sekarang ni info sgt berharga...just because diorang ada info psl lelong..diorg ambik kesempatan la...dengan bank dapat komisen..dengan client dapat lagi upah...huhuhu

    ReplyDelete
  3. tapi kalau bank tak bagi komisen, camne?
    apa kepentingan dia utk bagi info tu kat client ?

    ikut undang2x, agen tak boleh collect fee daripada 2x belah pihak...salah!
    kalau dapat drpd bank, dia x boleh charge klien...
    dan sebaliknyer..

    tuanbri.com

    ReplyDelete
  4. tuanbri agen yg beretika....ramai agen takde etika kat luar sana...kesian kat orang2 yg terkena...oleh itu gunalah servis satu solution...tolong promote...hehehe

    ReplyDelete
  5. bri. ko register kt real estate mana?
    aku cm nk jadi agent jgk la

    ReplyDelete
  6. rumah kt ctu mmg menarik. tp klu nk djual sbgai subsale, korang kne tggu pada thun 2012 sb onwer dh buat agreement dgn dbkl selama 5 thun syarat xlh jual rumah pada thun 2008. agak2 nya bape la harga rumah tu pada thun 2012....hehe..

    ReplyDelete
  7. salam, aku dah terbooking rumah kat sri tanjung 3 semenyih. rumah 2 tingkat, 18x65, corner lot. tanah dalam 2300sqft. built up dalam 1150 sqft. rege dia 225k.. sesapa tahu area tu.. perlukan burnkan deposit.. atau teruskan pembelian.. mohon pendapat.. benie9699@gmail.com

    ReplyDelete
  8. ada agent yang tak kenakan bayaran pun... sebenarnya agent ni dah dibayar oleh bank dlm 2%-3%, banyak tu...lepas tu nak caj pada pembida pulak...makan keliling lah tu....

    ReplyDelete
  9. Mohd Salehuddin Bin Mohd KidinNovember 21, 2011 at 9:48 AM

    Hmm...tak silap saya, ada beberapa bank yang tak beri komisen, dan ada beberapa jenis lelongan yang bank tak beri komisen (High Court dan Land Office) kepada Agensi luar (selain dari yg dilantik oleh pihak Bank).

    Ape2 hal, semak dengan Agen dahulu. Semak dengan beberapa agen untuk kepastian.

    ReplyDelete