Sunday, August 30, 2009

Pertama kali beli rumah lelong Part 2 - (menang)

okey ni sambungan post "Pertama kali beli rumah lelong".....pada hari sebelum auction aku buat bank draf 10% dr RP...so jadi RM5,265....aku mintak tolong kawan baik aku pergi auction...dia dah la tak tahu menahu pasal lelong...dia bawak sorang kawan lagi temankan....2 orang stewardess ni pun pegi la tolong bid rumah low cost utk aku....ahahaha...kelakar ....mesti ramai tengok kat diorang....apehal la awek2 cun ni beli umah lelong....kakakakaka

aku ajar dia step by step dari registration hinggalah ke cara nak bid..cara2 kalau menang atau kalah.....aku cakap target aku takat rm55k jer...kalau ada orang lain bid lagi...takyah lawan dah...best je aku ajar...padahal aku sendiri tak pernah bid pun...pernah g usha2 je skali dua dulu kat hotel equatorial....tp takpe..mcm aku ckp awal2 lagi...yg penting aku tau end to end proses...itu yg penting...

tetiba hari tu kawan aku call...dia cakap ada sekumpulan cina suruh dia jgn register....diorang nak bayar rm500....iskkk...ni mesti ulat2 ni..aku pesan kat kawan aku jgn cakap dengan sesapa...tolak je tawaran tu sebb aku memang nak beli...auction start pukul 3ptg...15 minit lepas tu kawan aku call...dia kata dah dapat dah....cepatnya....rupanya rumah pertama dilelong....dapat RP pulak tu....yeahooooo....best best....mana pegi cina2 tadi...hmmm...aku rasa diorang saja x bagi sesapa masuk auction ni supaya rumah ni dilelong lagi dengan RP yg lebih rendah...kalau tak silap discount lagi 10%... yg penting rumah lelong pertama ku sudah dapat....yes!!!...

ok next step...aku call lawyer dan dia setuju ambik kes aku...fax kan proclaimant of sales...lawyer ckp dia bleh uruskan loan rhb islamic bank ...aku sendiri apply la jugak loan dari bank2 lain...cimb...ambank...eon bank...

seminggu lepas tu RHB call cakap loan dah lulus...alhamdulillah..risau jugak sebab dalam masa yg sama aku ada apply loan utk rumah lain jugak beli dari sub sale... dan aku memang dah ada commitment utk property pertama dengan CIMB...

disebab ofis aku dkt je ngn tangga lrt masjid jamek..aku naik lrt je turun kt stesen bandaraya nak gi check cukai pintu kt DBKL jln raja laut...nasib baik x byk..rm530...ni pun boleh claim jugak nanti...

aku sambung lagi cerita kat post ke-3...

No comments:

Post a Comment