Sunday, August 30, 2009

Pertama kali beli rumah lelong Part 1 - (homework)

Dah byk rumah lelong aku survey...aku nak start dengan yg murah je dulu...nak cari low cost apartment...yg kat abdullah hukum dan putra ria tu susah nak dapat, so lupakan je lah...survey punya survey sebenarnya kat belakang apartment aku tinggal memang ada 1 low cost apartment.....aku punya la round satu kl nak cari padahal dah ada kat depan mata ...iskk
apartment ni ramai komuniti melayu..ada masjid...aku terawih pun kt situ la..ada kedai runcit..kedai jual ikan,ayam,sayur....kedai motosikal..kedai cosway pun ada..bulan puasa ada pasar ramadan....ramai jugak orang yg kerja TPM dan astro tinggal...memang property yg paling sesuai utk aku test kebolehan...



kat sini aku akan ceritakan dari awal cara2 aku beli rumah auction...sapa yg nak belajar tu boleh la refer kat cerita aku ni...



ehsan auctioneer akan lelong 1 unit apartment ni.....aku mula la start buat homework dulu...firstly mintak ehsan autioneer fax kan proclaimant of sales...check berapa hb auction akan dijalankan...rupanya 17hb July...ler...hari kerja la pulak...hmmm...pastu check RP RM52,650...MV kat situ RM65K hingga RM70K...check restriction..rumah ini utk bumiputra je...mesti kawin @ pernah kawin..kes ni terpaksalah aku guna nama kakak.....pastu xleh ada rumah sekitar 35km dr rumah ni...mcm2 lagi lah..dalam tu jugak ada sebut pasal caj apa yg bank tanggung....quit rent ...assessment...cukai pintu...dan maintenance...



pada hari sabtu aku pergi la nak check sendiri unit tu...tingkat paling atas...lif bersih sebab ada tukang cuci...sampai kat unit tu aku nampak grill dan pintu memang terkunci...ada langsir lagi...cuba ketuk2 takde orang bukak...nampak dr dapur ada barang2 yg dah buruk...macam takde orang tinggal...kebetulan ada jiran lalu...orang melayu..brader tu cakap rumah tu nak lelong...dah 3 tahun kosong...owner asal tu tak mampu nak bayar loan dan ditambah pulak rumah tu dia takleh jual sebab dbkl letak syarat xleh jual dalam masa 10 tahun....
lepas tu aku pegi maintenance office ...kebetulan ofis bukak sampai kol 1 tghari pada hari sabtu...tanya outstanding amount..RM4,648...mak aihhh....giler banyak...yg itu boleh claim nanti...mengikut kata pie dr blognya...proses claim tu ambik masa 6 bulan...huh...lama jugak tapi at least ini tak termasuk dalam kos tetap aku...bagus bagus...



aku tanya kerani kt ofis tu siapa lawyer yg selalu handle rumah lelong apartment ni..dia bagi la contact number...ofis kt taman desa...x jauh pun...aku saje cari lawyer yg biasa uruskan rumah lelong situ sebb lawyer ni mesti dah ada pengalaman dgn dbkl tentang urusan dptkan consent..tukar nama..dll...mesti proses akan lebih cepat...cukai pintu ngn bill tnb aku x check lagi...kaveat pun tak check lagi...hari nak auction dh dekat...iskk...x cukup masa dah....kira gamble la jugak kali ni...


sambung cerita kat post seterusnya....

No comments:

Post a Comment