Tuesday, July 23, 2013

Beli rumah landed subsale 20% below MV

Alhamdullillah.. dalam tahun ni juga aku berjaya beli sebuah teres single storey secara sub-sale. Transaksi ni berlaku awal tahun dan masih belum settle lagi. Sejak dari akhir tahun lepas aku mencari-cari rumah landed yang tak berapa jauh dari sempat kerja di Bukit Jalil. Matlamat rumah ni adalah utk aku diami. Aku target area puncak jalil, kinrara dan bdr putra permai. Puncak Jalil adalah 1st choice sbb nak ke office pun dalam 10 minit drive. Lagipun dah banyak kedai2, klinik, workshop dll.

Pusing punya pusing kat Puncak jalil semuanya dah naik harga. Single storey di PUJ 9 paling murah pun RM300k. Double storey pula dah dekat RM400k. Area kinrara pulak agak sesak dan kalau ada perumahan lama dah buruk sangat. Perumahan baru pulak terlalu mahal untuk poket ku.

Aku expand lagi pencarian ke Bdr Putra Permai. Area pasar borong selangor. Di Lestari Permai ada perumahan yang terbengkalai dan dimajukan semula oleh IJM. Masih belum dapat CF tapi ramai yang dah tinggal kat situ. Kata penduduk situ mereka dapat TCF (Temporary CF). Ada agen cakap TCF dah boleh buat jual beli. Ada pula yang kata tak boleh. Designnya pula masih style zaman dulu. Bumbung berlubang di tengah2 rumah. Kebanyakan rumah yg dah didiami, owner tutup dengan bumbung genting.Kawasannya nyaman aman damai betul2 belakang pasar borong. Rata-rata menjual dengan harga RM270k keatas untuk rumah single storey. Tapi aku taknak ambik risiko beli rumah dengan TCF ni.

Kawasan Bdr Putra Permai ni dah membangun pesat. Banyak kemudahan dan kedai2. Pasaraya besar pula Aeon (Jusco) dan Giant. Ada 3 exit utama iaitu ke Puchong/Kajang/Bangi/Putrajaya, ke Bukit Jalil/ Kinrara dan ke Seri Kembangan. Nak makan satay willy kajang dekat. Nak makan chinese muslim Mohd Chan kat bangi dekat. Nak tonton wayang kt Alamanda dekat.. Yang paling utama nak ke ofis aku di Bukit Jalil pun dekat.

Pusing lagi ke Lestari Putra, Lestari Perdana dan Kota Perdana. Rata2 rumah teres single storey sama harga dengan Lestari Permai.. RM250k hingga RM280K.. Ada juga yang jual RM300k yang dah renovated. Satu hari aku ternampak iklan dalam mudah untuk menjual single storey di Lestari Putra. Harganya agak keliru iaitu RM205k. Aku fikir mungkin agen salah letak harga yang sepatutnya RM250k. Tapi aku nak view juga rumah tu.

Tiba hari yang dijanjikan, aku view rumah tu bersama-sama agent dengan izin penyewa. Owner rumah tu chinese tapi penyewanya melayu. Rumahnya basic saja, bersih, kejiranan majoriti melayu, berdekatan surau dan kawasan yang tenang. Pertama kali view hati dah terpikat. Aku confirm sekali lagi dengan agen berapa harga rumah. Dia dia cakap RM205k. Agak terkejut jugak sebab harganya terlalu murah jika dibandingkan dengan unit2 lain di sekitar tu. Aku tak tunjuk sangat exited aku tu nanti nak mintak discount lagi..hehe..

Esoknya setelah bernego-nego dengan agent, akhirnya owner bagi rm1k discount..hahaha.. boleh la drpd takde langsung.

2-3 hari lepas tu jiran lama aku call menyatakan dia pun dapat beli rumah di taman yang sama, saiz yang sama, design yang sama dengan harga rm250k.

Alhamdullilah aku dapat rumah landed 20% below MV. Murah rezeki.. Amin

pandangan dari depan gate.. siap ada 2 disk astro.. hehe

halaman sekangkang kera.. kejap jer tebas semak ni

rumah dah clear lepas tenant pindah keluar
2 pembantu cari kerosakan rumah.. cari paip bocor ke.. tandas sumbat ke.. plug rosak ke.. mintak owner repair dan masukkan dalam snp juga

7 comments:

  1. pembantu yang cekap ye cik ja sazni..haha

    ReplyDelete
  2. sangat cekap.. boleh sambung contract lagi ni.. hehe

    ReplyDelete
  3. teringin juga nak cari rumah atas tanah dah penat naik tangga apartment hari2

    ReplyDelete
  4. Rumah ni ms bli da ade cf ke

    ReplyDelete