Tuesday, July 9, 2013

Rumah lelong atas tanah - mudahnyer bayar cukai online (part 4)

Salam semua. Hari ni 1 Ramadhan.Selamat berpuasa dan semoga Ramadhan kita tahun ni akan lebih diberkati. Hari ni juga aku nak sambung cerita rumah lelong. Kali ni berkenaan dengan cukai pula. Bila kita beli rumah lelong ada 2 jenis cukai tertunggak yang perlu dilangsaikan.

1) Cukai tanah
2) Cukai pintu/cukai taksiran

Bergantung kepada POS, ada bank yang akan absorb cukai-cukai ni. Ada juga yang tidak. Untuk kes aku ni bank akan absorb tetapi kena bayar dulu untuk cepatkan proses. Bila loan dah disburse, barula lawyer boleh claim semula dan aku akan dapat balik cukai tertunggak tu.

Memandangkan unit ni berada dalam daerah Sepang, maka cukai pintu atau juga dikenali sebagai cukai taksiran mestilah dibayar kepada Majlis Perbandaran Sepang. Untuk dapatkan amaun cukai tertunggak aku hanya perlu telefon sahaja.

Nombor telefon Majlis Perbandaran Sepang: 03-83190200

Maklumat yang mereka perlukan ialah alamat rumah atau nombor IC tuan rumah asal. Lepas tu diorang semak dalam sistem dan bagitau aku amaun tertunggak ialah RM1,297.90 sejak dari tahun 2007. Aku minta nombor akaun cukai tu untuk buat bayaran melalui maybank2u.

Untuk cukai tanah pula aku telefon Pejabat Tanah dan Galian Selangor. Ini nombornya 03-55447000. Untuk mereka periksa cukai tanah, aku diminta untuk  bagi maklumat Nombor Hakmilik dan Nombor Lot/PT. Maklumat ni boleh didapati di dalam Kontrak Jualan. Cukai tertunggak rumah ni ialah RM422.10 sejak tahun 2006. Aku tak lupa minta nombor akaun cukai tanah ni untuk buat bayaran melalui maybank2u juga.

Selepas tu aku login maybank2u dan buat bayaran untuk kedua-dua cukai dan print screen resitnya. Mudah kan.. Tak sampai 10 minit settle. Seterusnya aku dapatkan maklumat cukai tanah dan cukai pintu dari laman web diorang untuk dikepilkan bersama dengan resit bayaran tadi.

Laman web Majlis Perbandaran Sepang : http://www.mpsepang.gov.my/e-cukai
Laman web Pejabat Tanah dan Galian selangor: http://ptg.selangor.gov.my/

Aku print screen maklumat cukai dan resit bayaran melalui maybank2u dan email kepada lawyer untuk dia proceed dengan step yang seterusnya. Nampaknya semua berjalan lancar setakat ni.

Ada lagi task yang belum selesai. Berurusan dengan owner rumah supaya keluar dari rumah tu dengan aman dan tanpa krisis. Agak mencabar juga ni. Nanti aku share dalam next entry.

Nak dapatkan maklumat cukai taksiran dari laman web mesti register dulu.

Cukai tanah pun boleh dapat dari web

5 comments: