Wednesday, July 3, 2013

Rumah lelong atas tanah (part 1)

Semalam dapat mesej watsapp dari officer cimb bank. Baru seminggu tunggu dh dapat result.Pantas betul dia ni buat kerja. Manager yang approve tu pun pantas..Syabas CIMB Bandar Puteri Puchong.Ada lagi 2 bank senyap takde khabar berita lagi.

Di sini aku nak promote officer CIMB bank tu sebab dia bagus.
Nama: Soh Ya Heng
HP: 012-3190572

Mesejnya berbunyi begini...



Untuk property ni aku pinjam guna nama adik sebab dia masih lagi boleh loan 90%. Agak risau jugak sebab commitment dia agak tinggi. Tapi Alhamdulillah lulus 90% + 2.5%(untuk MRTA + valuation fees). Walaupun interestnya tak berapa cun tapi takde lock in period. Itu la yg aku cari sebab target untuk investment kali ni adalah flipping. First time nak guna teknik ni. Dari homework yang aku buat memang berbaloi.Harap tak lari jauh dari target profit.

Jom flashback cemana aku beli unit ni...

Pada 10 June 2013, seperti pagi-pagi yang sebelum ni.. selepas check email kerja dan reply mana-mana yang perlu, aku akan browse unit-unit lelong kat lelongtips.com. Lebih kurang curi tulang jugak la ni... hahaha...

Pagi tu ada beberapa unit yang menarik perhatian aku. Salah satunya unit ini lah. Teres low cost 2 tingkat yang dah extend. Lokasi pulak memang sedang menaik sekarang ni. Bandar Baru Salak Tinggi.Lebih kurang 15min ke KLIA dan LCCT.Bandar2 yang terdekat ialah Nilai dan Kota Warisan. Dengan tidak membuang masa aku terus call auctioneer untuk minta POS (proclaimant of sales). Diorang email jer. Senang.

Autioneer: Thomas Yip
Vanue: Seremban High Court
RP: 54K
Auction date: 19 June 2013 (Wednesday)

Info dari lelongtips.com

Aku google-google kawasan tu nampaknya ada 2 unit nak dijual pada harga RM130k dan RM120K. Asking price yang menarik. Tambahan pula unit ni dah extend. Mesti value tak jauh dari tu.

Homework pertama yang aku buat ialah estimate profit dan set target berapa max bid. Kira punya kira nampaknya berbaloi.

Macam ni la lebih kurang estimation yang aku buat.

Esok malamnya aku terus ke unit tersebut. Sebenarnya nak pergi siang hari tapi memandangkan tanggungjawab kat tempat kerja tak membenarkan aku mengular lama-lama. Site visit malam pun ok jugak. At least boleh tengok kawasan tu hidup ke tak sebelah malam. Masa kat sana aku dapati rumah tu macam berpenghuni. Ketuk-ketuk takde orang buka pintu. Mungkin dah keluar. Ada baju di ampaian. Tingkapnya dah ditukar.Jiran-jiran sebelah masih lagi tingkap jenis nako. Unit ni dah extend ke depan. Cuma takde gate. Kat bahagian dapur aku tak check sebab malam gelap. Kang tak pasal2 kena kejar anjing.Hahaha.. Kebetulan pulak ada jiran baru nak keluar rumah. Jadi aku interview la sikit-sikit pasal rumah tu.

Ini la rumah yang dimaksudkan. Gambar ni aku snap masa hantar notis kat penghuninya minggu lepas.

Berdekatan taman tu ada medan selera BBST. Ramai betul orang lepak dan makan-makan. Aku pun sempat la singgah beli coconut shake walaupun tak berapa nak rasa coconutnya. Nampaknya homework dah complete. Aku terus buat keputusan untuk masuk bidding unit ni. Masalahnya auction ni kat Seremban dan weekday.Terpaksanya aku ambik cuti half day.

Seperti biasa, aku akan tunggu sehari sebelum auction untuk beli bank draf RM5400. Rugi kalau keluarkan ASB awal2. Aku pergi maybank jer walaupun charge RM5 dan lebih mahal dari CIMB yang charge hanya RM2. Ini kerana maybank ni dekat dengan ofis aku. Jalan kaki 5minit jer. Maybank dalam Technology Park Malaysia. Orang pun tak ramai. Benda kedua yang perlu disediakan ialah surat wakil sebab aku guna nama adik aku untuk kes ni.

Auction di court sekarang ni hanya membenarkan wakil dari saudara terdekat (adik-beradik kandung/mak /ayah) atau agent yang berdaftar saja yang boleh. Tidak lupa juga salinan IC adik aku.

Tibalah hari auction.. nanti aku sambung dalam entry lepas ni yer..
Peti lelongan di mahkamah. Baca arahan dengan teliti.

10 comments:

  1. cpt betul dpt approval from CIMB. care to share whats the interest rate offered ? cimb bagi absorb legal fees utk facility agreement tak dlm loan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. memang efficient.. package loan ada dlm entry terbaru.. sila la baca..
      legal fees x absord.. mrta n valuation absorb

      Delete
  2. Hi. Boleh share auction checklist nak kira estimation.
    T.kasih.

    ReplyDelete
  3. boleh.. nnti sy buat entry baru utk tu.memang ada template utk checklist.. tungguuu..

    ReplyDelete
  4. tak sabar nak tahu mcm mana cara lelongan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Myvitrd.. cara lelongan ke checklist lelongan?

      Delete
  5. kite nak beli umah, tapi tak tahu nak start mcm mana?.. bajet kite tak banyak.. boleh guide kan x?

    ReplyDelete